Дисертаційна робота присвячена проблемі формування математичних компетентностей бакалаврів економічних спеціальностей під час навчання вищої математики. У роботі, на основі узагальнення проаналізованих науково-педагогічних досліджень та практичного досвіду навчання вищої математики бакалаврів економіки, уточнено зміст поняття „математична компетентність бакалавра економічної спеціальності”. Так, встановлено, що математична компетентність бакалавра економічної спеціальності – готовність і здатність продемонструвати опановані і постійно удосконалювані економіко-математичні знання, уміння, навички, досвід їх застосування у навчальних ситуаціях і ціннісне ставлення до набуття такого досвіду.
The thesis deals with the problem of formation of mathematical competencies in bachelors majoring in economics while teaching them higher mathematics. Having generalized both the analyzed scientific-pedagogical investigations and practical experience of teaching bachelors of economics higher mathematics the meaning of the concept „mathematical competencies of the bachelors majoring in economical specialities” has been specified. In particular, it has been found out that mathematical competencies of the bachelors majoring in economical specialities include readiness and ability to demonstrate the dynamic combination of economical-mathematical knowledge, abilities, skills and the experience of their application in the classroom environment as well as value attitude to the acquisition of such experience.