У роботі досліджена проблема формування спеціальних умінь та навичок у навчально-виховному процесі підлітків 12–13 років, які займаються спортивним орієнтуванням у позашкільних навчальних закладах, де підлітки, по-перше поповнюють недостатню рухову активність, по-друге, покращують фізичну підготовленість і здоров’я. Обґрунтовано й модифіковано тести та показники спеціальних умінь та навичок підлітків 12–13 років, що сприяють здійсненню орієнтування у незнайомому лісі; досліджено особливості розвитку психоінтелектуальних і морально-вольових якостей та сприйнять як компонентів технікотактичної підготовленості юних орієнтувальників. Розроблено модель та інноваційну методику формування спеціальних умінь і навичок в освітньому процесі підлітків 12–13 років, які займаються спортивним орієнтуванням, із застосуванням інтерактивних, мультимедійних і технічних засобів навчання, контролю та безпеки дітей, визначено педагогічні умови ефективного засвоєння вмінь та навичок в освітньому процесі у позашкільних навчальних закладах.
In this work the problem of the formation of special abilities and skills in the educational process of adolescents 12–14 years old who are engaged in orienteeringschool education, where teens first supplement insufficient physical activity, and secondly improve physical fitness and health. An important result of the education process of children-youthful sports schools. Orienteering is a heritage skills and abilities long run with a mark on the control points to be using the map and compass to find in the woods, overcoming obstacles, bushes, rocks, ups and downs, traverses the slopes. The research allowed respondent justify tests and performance of special abilities and skills of adolescents 12–14 years to allow orientation in unfamiliar woods; explore the features of psycho-intellectual, moral and volitional qualities and perceptions as components of technical and tactical training of young orienteer. The author has developed a model and innovative methods of forming specific (technical and tactical) skills and abilities in the educational process of adolescents 12–14 years engaged in orienteering using interactive, multimedia and technical training, monitoring and safety of children, examined the pedagogical conditions of effective learning special abilities and skills in the educational process in out-of-school educational institutions.