Дисертацію присвячено дослідженню проблеми формування професійної компетентності майбутніх суднових механіків у процесі інтеграції природничих і загальнотехнічних дисциплін. Вперше науково обґрунтовано й експериментально перевірено ефективність трьох моделей формування професійної компетентності майбутніх суднових механіків засобами інтеграції природничих і загальнотехнічних дисциплін, в основу яких покладено особистісно-діяльнісний, компетентнісний, проблемно-інтегративний, контекстний і системний підходи. Визначено і теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні умови реалізації цих моделей у процесі вивчення фізики, технічної механіки, гідромеханіки, технічної термодинаміки й електротехніки, які забезпечують вплив на компоненти професійної компетентності, котрий здійснюється шляхом: застосування фреймового підходу до засвоєння наукових знань (вплив на когнітивний компонент); застосування інтегративних технологій навчання, які забезпечують вимоги контекстного, інтерактивного та ком’пютерно-
орієнтованого навчання студентів, а також підвищення їх пізнавальної активності (вплив на діяльнісний компонент); підвищення мотивації студентів до вивчення природничих і загальнотехнічних дисциплін та розвиток у них освітньої рефлексії (вплив на особистісний компонент). Вперше розроблено інтегративні технології навчання природничих і загальнотехнічних дисциплін та методичний супровід їх упровадження у практику фахової підготовки майбутніх суднових механіків. Уточнено і конкретизовано на основі міжнародних і вітчизняних нормативних документів, що стосуються підготовки фахівців морської індустрії, та доробку вітчизняних вчених структуру і зміст поняття «професійна компетентність майбутнього суднового механіка», а також критерії, показники і рівні сформованості всіх її компонентів. Подальшого розвитку набули методика організації самостійної роботи з використанням інформаційних технологій навчання у процесі професійної підготовки
студентів спеціальності «Річковий та морський транспорт» для спеціалізації
«Експлуатація суднових енергетичних установок»; методика реалізації рівневого підходу до вивчення загальнотехнічних дисциплін та організація взаємодії студентів і викладача у процесі реалізації проблемно-інтегративного, контекстного, інтерактивного, комп’ютерно-орієнтованого підходів до вивчення природничих і загальнотехнічних дисциплін.
The problem of forming the professional competence of the future marine engineers by integrating natural disciplines (physics) and general technical disciplines (hydromechanics, technical mechanics, technical thermodynamics, electrical engineering) is investigated in the dissertation. It was scientifically substantiated and firstly experimentally tested the three models effectiveness of future marine engineers’ professional competence formation by means of natural and general technical disciplines integration. The personal-activity, competence, problem-integrative, contextual and system
approaches are the basis of these models. The psychological and pedagogical conditions of these models realization in the process of studying physics, technical mechanics, hydromechanics, technical thermodynamics and electrical engineering are substantiated and theoretically substantiated.