Дисертацію присвячено проблемі формування гендерної культури студентів у навчально-виховній роботі університету. У дослідженні теоретично обґрунтовано структуру гендерної культури (гендерні знання, цінності та норми); соціально-педагогічні умови формування гендерної культури студентів університету; компоненти (когнітивний, діяльнісний, рефлексивний), критерії (гендерна обізнаність, доцільна гендерна поведінка, гендерна чутливість) та рівні сформованості гендерної культури студентів університету.
The dissertation is devoted to the problem of formation of university students’ gender culture during educational process of the university. It is grounded the structure of gender culture (gender knowledge, gender values and gender norms), social pedagogical conditions of forming university students’ gender culture (creation of gender sensitive university environment based on the idea of gender equality to assimilate partnership’s relationship between sexes; support of students’ gender and cultural characteristics according to their age, natural and social cultural needs, interests for interpersonal communication to realize their gender identity; involving university students to common activity with representatives of non-governmental organizations to solve gender problems at the university and territorial community levels); components (cognitive, active, reflexive), criteria (gender awareness, gender-sensitive behavior; gender sensitivity) and levels of formation of university students’ gender culture.