Дисертаційне дослідження присвячено проблемі корекції заїкання дітей старшого дошкільного віку засобами театралізованої діяльності. У дослідженні визначено рівні та особливості стану сформованості передумов темпо-ритмічної організації мовлення та готовності до театралізації. Представлено теоретичне обґрунтування методики формувального етапу експерименту, розкриті організаційні форми, принципи та зміст методики. Сформульовано необхідні психолого-педагогічні умови досягнення позитивних результатів корекційно-формувального навчання. Визначено напрями та етапи методики корекції заїкання дітей старшого дошкільного віку засобами театралізованої діяльності, а також узагальнено одержані результати проведеної експериментальної роботи, статистично підтверджено ефективність запропонованої методики. Дослідно-експериментальним шляхом доведено доцільність і ефективність застосування театралізованої діяльності як засобу корекції заїкання у дітей старшого дошкільного віку із заїканням.
The solved by means of theatrical activity problem of stammering correction of the pre-school age children is investigated in the thesis work. The levels and features of the children theatrical activity are studied (the creative participation of children in the plot-role-playing games and the extent of communication in them, the tempo-rhythm of movement, the ability to detect emotional distress externally, the ability to govern themselves, the ability to use independently different means of communication which are based on idea and imagination and to design short scenario simulation exercises) in the category of children. The psychological and pedagogical backgrounds of the theatrical activity development are studied in the work. The analysis of the theatrical activity experience and its usage in stammering correction is made. The organization and efficiency peculiarities of the theatrical activities are defined. The studied material was used in the speech therapy groups in educational establishments. The positive results of the experimental work testified its efficiency. The experimental methods of supplying connection between theatrical and other types of activities are studied and applied for the upper pre-school age children with stammering.