У дисертаційному дослідженні висвітлено актуальність проблеми вдосконалення чинної системи фізичного виховання у закладах вищої освіти. Розкрито теоретичні і методичні основи впровадження засобів пауерліфтингу в освітній процес із фізичного виховання. Встановлено, що зміни соціокультурних процесів у суспільстві зумовлюють прагнення студентської молоді до формування нових стереотипів виявів рухової активності, які відповідають їх способу життя, соціально-психологічному і морфо-функціональному статусу та особливостям ментальності.
The dissertation research highlights the relevance of the problem of improving the current system of physical education in higher educational establishments. The theoretical and methodological foundations of the introduction of powerlifting tools in the educational process from physical education are revealed. It is established that changes in socio-cultural processes in society lead to the desire of student youth to form new stereotypes of manifestations of motor activity, which correspond to their lifestyle, socio-psychological, and morpho-functional status, as well as their peculiarities of mentality.