У дисертації вперше науково обґрунтовано теоретичні та практичні засади професійної підготовки майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності в умовах інформаційно-освітнього середовища. Перевірено систему професійної підготовки майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності в умовах інформаційно-освітнього середовища, яка спрямована на формування генерації, здатної відповідально здійснювати управлінську, науково-дослідницьку, проектно-пошукову, організаційнопланувальну, консультативно-дорадчу, технологічно-регламентувальну, експертно-аудиторську, психолого-педагогічну та квалітологічну просвітницьку діяльність на різних рівнях управління в галузі 02 «Культура і мистецтво»; утворюється упорядкованою єдністю об’єктивно взаємопов’язаних і взаємообумовлених синергетичної взаємодії структурних блоків цільового, науково-методичного змістовно-формувального та результативного контентів і виявлено організаційно-педагогічні умови (синтез інтегрованого сходження взаємопов’язаних елементів електронного середовища для кожного етапу професійної підготовки майбутніх менеджерів; конативність професійних мотивів аксіоматики майбутньої управлінської реалізації менеджерів соціокультурної діяльності в умовах інформаційноосвітнього середовища; розвиток професійної соціо-інформційної компетентності майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності в умовах інформаційно-освітнього середовища в процесі професійної підготовки).
According to its goals and objectives this dissertation research carries out the theoretical generalization and practical solution to the scientific problem of substantiation of theoretical and practical bases of professional training of future managers of sociocultural activities in the conditions of informative and educational environment that takes into account the practical needs of the future specialists, the demands of society to the organization of the educational process. The research defines the sources of the transformational change and the necessity to upgrade management education in the sociocultural activities, which is due to the intensity of the industry and requires improvement: introduction of the positive foreign experience in educational and scientific services modernization; implementation of a differentiated approach to the choice of educational program disciplines tailored to the individual needs, interests and abilities of the future managers of sociocultural activities; updating the content management of the professional education; ensuring the effectiveness of the innovation processes in the system of managerial education sociocultural activities through the involvement in an active and conscious participation of the workers in education, art, culture, strengthening their professional liability; the development of the international cooperation in the field of teaching and staff training including the participation of the leading specialists from the European community.
The author's interpretation defines the genesis of the concepts of «professional training of future managers of sociocultural activity in the context of informative and educational environment», and «professional socio-informative competence of future managers of sociocultural activity in institutions of higher education formed in the conditions of informative and educational environment».