Дисертація присвячена комплексному аналізу новозавітної теології учнівства та актуалізації її в сучасних євангельських практиках у східноєвропейському контексті. Об’єктом дисертаційного дослідження є новозавітна теологія учнівства, а предметом – моделі новозавітного учнівства, особливості його історичного розвитку та актуалізації у чинних та новоутворених євангельських практиках. Вперше у вітчизняному богослов’ї здійснено цілісний аналіз новозавітної теології учнівства в дискурсі двох моделей Нового Завіту: модель Ісуса і учнів та модель апостола Павла. Також здійснено порівняння новозавітного учнівства з сучасними практиками, які намагаються актуалізувати новозавітну концепцію учнівства. Уточнено сучасне припущення, що текст Великого доручення, записаний в Матвія 28:18-20, є учнівським, а не місіологічним.
The dissertation is dedicated to the complex analysis of the New Testament theology of discipleship and its actualization in modern evangelical practices in the Eastern European context. The object of the dissertation research is the New Testament theology and Christian practices, and its subject is the New Testament theology of discipleship, particularities of its historical formation and current and new modern evangelical practices of discipleship. For the first time in the national theology a holistic analysis of the New Testament theology of discipleship has been carried out in the discourse of the two models of the New Testament: the model of Jesus and His disciple and Paul’s model. A comparison of the New Testament discipleship with contemporary practices that seek to actualize the New Testament concept of discipleship has also been made. The modern assumption that the text of the great mission, recorded in Matthew 28:18-20, is a discipleship text, not a missiological one, is refined.