У дисертації розкрито суть поняття «формування інформаційної культури молодших підлітків в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти»; виявлено особливості формування інформаційної культури молодших підлітків в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти; теоретично обґрунтовано технологічне забезпечення впровадження педагогічних умов формування інформаційної культури молодших підлітків в освітній процес закладу загальної середньої освіти: критерії, показники та рівні сформованості інформаційної культури молодших підлітків; уточнено трактування поняття: «інформаційна культура»; вперше визначено поняття «педагогічні умови формування інформаційної культури молодших підлітків» та охарактеризовано структуру інформаційної культури особистості і з’ясовано сутність формування інформаційної культури особистості та її етапи.
In the dissertation the essence of the concept the «formation of young teenagers’ information culture in the educational process of a secondary educational institution» is disclosed; the peculiarities of forming informational culture in young teenagers in the educational process of secondary educational institution are revealed; the technological support of introducing pedagogical conditions for forming of information culture in young teenagers in the educational process of secondary educational institution is conceptualized: criteria, indicators and levels for forming of informational culture in young teenagers; the interpretation of the concept «person’s information culture» is specified; for the first time the concept «pedagogical conditions for forming information culture in young teenagers» was indentified and the structure of person’s information culture was characterized; the essence of forming information culture in the person and its stages were found.