Дисертаційна робота присвячена питанню проведення корекційно-педагогічної роботи, яка має супроводжувати весь освітній процес у спеціальних закладах освіти для дітей зі зниженим зором та пошуку нових шляхів, форм, методів навчання й виховання зазначеної категорії дітей. Актуальність проблеми дослідження викликана відсутністю наукових досліджень в галузі тифлопедагогіки щодо впливу народної іграшки (в будь-якому її контексті), яка є вагомим фактором формування особистості, на корекцію порушень розвитку та виховання дітей зі зниженим зором.
The dissertation focuses on the issue of correction and pedagogical work, which should accompany the whole educational process in special educational institutions for children with mionectic sight and search for new ways, forms, methods of teaching and upbringing of specified category of children. Actuality of research is caused by the lack of scientific research in the field of typhlopedagogy regarding influence of folk toys (in any context), which is an important factor of personality formation, to correct developmental disorders education of children with low vision.