У дисертації розроблено новий підхід до дослідження проблеми громадянського суспільства, яка являє собою поняття, яке входить до ряду дискусійних кіл, а саме – історичного, соціального, політичного та правового дискурсів; уточнено смислові навантаження, які несе кожен із дискурсів та проаналізовано зовнішні та внутрішні чинники формування ідеї громадянського суспільства; запропоноване нове тлумачення поняття громадянського суспільства саме у вигляді ідеї, що є структурною складовою суспільної свідомості та може здійснювати двосторонній вплив: формувати суспільну свідомість та формуватись під впливом суспільної свідомості; установлено зв’язок між етичними концепціями І.Канта та Е.Левіаса у їхньому підході до розгляду суб’єкт-суб’єктних та за їх аналогією суспільних відносин, що визначає бачення ідеї громадянського суспільства мислителями, між якими наявна значна історична та ідейна відстань, не зважаючи на яку концепції філософів можна віднести до єдиної лінії розвитку етичної думки Заходу; ідентифіковано сучасні моделі суспільних відносин та критерії, що висуваються по відношенню до громадянського суспільства в сучасному західному світі та здійснено співставлення моделей, запропонованих І.Кантом та Е.Левінасом із вимогами провідних Європейських держав, які встановленні офіційними документами ООН. Виявлено спільні та характерні для обох концепцій мислителів засади громадянського суспільства та здійснено їх апробацію на рахунок 3 потенційної здатності стати вектором розвитку сучасного суспільства, розбудови процесу демократизації та просування ідеї громадянського суспільства. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що в ньому шляхом аналізу філософських текстів І.Канта та Е.Левінаса виведено моделі здійснення суспільних відносин і доведено, що модель Левінаса є продовженням лінії, запропонованої Кантом.
The dissertation is devoted to the comparative analysis of possible interpretations of the idea of the civil society, based on the ethical concepts of I.Kant and E.Levinas. The dissertation developed a new approach to the study of the problem of the civil society, which is a concept that is a part of a number of discussion circles, namely, historical, social, political and legal discourses; the semantic loading that each of the discourses carries out and the external and internal factors of forming the idea of the civil society are analyzed; a new interpretation of the concept of the civil society is proposed in the form of an idea that is a structural component of the social consciousness and may have a two-way effect: to form a public consciousness and to form it under the influence of the social consciousness; The connection between the ethical concepts of I. Kant and E. Levias in their approach to the consideration of the subject-subjective relations and analogy based on it of social relations is established, which defines the vision of the idea of the civil society by thinkers, between whom there is a significant historical and ideological distance, regardless of which concepts of philosophers can be attributed to a single line of development of the ethical thought in the West; identified modern models of social relations and criteria for the civil society in the modern Western world, and compares the models proposed by I. Kant and E. Levinas to the requirements of the leading European states, established by the official documents of the United Nations. The common principles of the civil society foundations for both thinkers and their approbation for the potential ability to become a vector for the development of modern society, the development of the democratization process and the advancement of the idea of civil society have been identified.