Дисертаційна робота присвячена створенню методики комплексного соціально-педагогічного супроводу командою фахівців дітей з глибокими порушеннями зору в умовах освітніх закладів нового типу, зокрема, навчально-реабілітаційних центрів, розробці та апробації комплексу компенсаторно-корекційних заходів, психолого-педагогічних технологій, методик організації процесу формування соціальної адаптації учнів з порушеннями зору в рамках їх комплексного соціально-педагогічного супроводу. У дисертації теоретично обґрунтовано, розроблено стратегію та здійснено підготовку педагогічного колективу навчального закладу і батьків до впровадження методики соціально-педагогічного супроводу дітей з глибокими порушеннями зору в умовах НРЦ. За результатами впровадження методики супроводу в практику навчально-реабілітаційних центрів емпіричним шляхом встановлено індивідуально-особистісні та соціальні фактори, які сприяють процесу соціалізації осіб з глибокими порушеннями зору; доведено, що системність, комплексність і послідовність виконання діагностичних, формувальних, корекційно-розвивальних і інформаційних
функцій соціально-педагогічної підтримки у навчально-виховному процесі дітей з глибокими порушеннями зору на кожному етапі перебування в навчально-реабілітаційному центрі за умови супроводу розвитку та формування всіх психологічних функцій дитини, її комунікативної та міжособистісної сфери, самостійного прийняття рішень і самовизначення, зокрема професійного, призводить до оптимізації процесу її соціалізації та інтеграції у суспільство. В роботі розроблено рівні сформованості у дітей з глибокими порушеннями зору ключових компетентностей, необхідних для успішної соціалізації за трьома компонентами: розвиток провідної діяльності та індивідуально-особистісної сфери, сформованість міжособистісних стосунків і соціально схваленої поведінки, розвиток мотивації та самовизначення, зокрема професійного.
The dissertation is devoted to the creation of a method of complex social and pedagogical support by a team of specialists of children with profound visual impairments in the conditions of new type educational establishments, in particular, educational and rehabilitation centers, development and approbation of a complex of compensatory-corrective measures, psychological-medical-pedagogical technologies, methods of organization of process of forming of pupils with visual impairments social adaptation within the framework of their complex social and pedagogical support. In the dissertation the strategy is theoretically designed and reasoned and prepared the pedagogical team of the educational institution and parents for the implementation of the method of social and pedagogical support of children with profound visual impairment in the ERC. According to the results of the implementation of the method of support in the practice of educational and rehabilitation centers, the universality of the system of social and pedagogical support for different categories of children with special educational needs, regardless of the primary violation and its degree, has been proved; empirically identified individual-personal and social factors that contribute to the process of socialization of persons with profound visual impairment; it is proved that the systematic, complexity and continuity of performance of diagnostic, formative, correction-developmental and informational functions of social-pedagogical support in the educational process of children with profound visual impairment at each stage of staying in the educational-rehabilitation center under the condition of support of development and forming all the psychologists functions of the child, its communicative and interpersonal sphere, independent decision making and self-determination, in particular the professional one, leads to optimization of the process of its socialization and integration into society. In this work the levels of development key competences of children with profound visual impairment which are necessary for successful socialization are designed in three components: development of individual-personal sphere, formation of interpersonal relationships and socially approved behavior, development of motivation and self-determination, in particular professional one.