Дисертаційне дослідження присвячено проблемі психологічної корекції комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку (ЗПР) в умовах закладів дошкільної освіти (ЗДО). Актуальність дисертаційного дослідження обумовлена реформуванням системи освіти України та впровадженням інклюзивного навчання. Вимоги сучасного суспільства призводять до необхідності розробки та впровадження в практику закладів дошкільної освіти нових методів роботи з дітьми, які мають порушення психофізичного розвитку. Особливого значення набувають питання розвитку та корекції комунікативної діяльності дітей дошкільного віку, зокрема із ЗПР.
The scientific research is focused on the psychological correction of the communicative activity of the mentally retarded senior preschoolers at preschool education institutions. The dissertation is topical regarding the reforms of the education system in Ukraine and the implementation of inclusive education. The requirements of modern society determine the need for designing and implementing at preschool education institutions new methods of working with the children who have disorders in their psychophysical development. Developing and correcting the communicative activity of preschoolers, particularly mentally retarded ones, is becoming especially significant.