Вперше в українській богословській думці автор здійснив комплексний аналіз філософських, духовно-аскетичних та богословських аспектів учення про богопізнання Софронія Сахарова. Проаналізовано онтологічний вимір троїчного богомислення о. Софронія і доведено, що христологічний аспект вчення про богопізнання – це основа його богословського персоналізму. У процесі дослідження здійснено паралельний аналіз тріадологічної й антропологічної таїни іпостасі-персони, де динаміка переходу від індивідуальності до іпостасності – визначальний критерій богопізнання у богомисленні Софронія Сахарова. Виявлено, що відкриття тайни людської персональності можливе лише в єдності з пізнанням Божественної іпостасності. У дисертаційному дослідженні розкрито основні елементи онтологічної динаміки шляху богопізнання: трансцендентність джерела покликання, історичність цього процесу, віра, кенозис, значення внутрішнього духовного праксису та переосмислення містичного досвіду, повнота якого немислима як без екзистенційного пережиття, так і його інтелектуального осмислення. Особливу увагу в дослідженні звернено на оригінальні поняття, які архимандрит Софроній вводить до богословського дискурсу, а саме: «богословський переворот в пізнанні», «догматична свідомість» і стан «людини однієї ідеї». У загальному висновку роботи автор окреслив модель богомислення архимандрита як християнський персоналістичний екзистенціалізм та виокремив головні ідеї, які формують його вчення про богопізнання. Метою дослідження є комплексне дослідження, аналіз і системне представлення розуміння богопізнання архимандритом Софронієм Сахаровим. Об’єктом дослідження є духовно-богословська спадщина Софронія Сахарова. Предмет дослідження є вчення про богопізнання в богословській думці архимандрита Софронія. Наукова новизна дослідження дисертаційної роботи полягає в тому, що вперше в українській богословській думці здійснено комплексний критичний аналіз текстів архимандрита Софронія Сахарова і зроблено спробу системного й різностороннього осмислення його вчення про богопізнання. Вперше проаналізовано джерельну основу дослідження, визначено та проаналізовано головні твори Софронія Сахарова, монографії і найважливіші статті, які стосуються його богослов’я. Виявлено проблему систематизації духовного досвіду архимандрита Софронія. Доведено, що причина її криється у самій структурі реальності духовного досвіду старця.
For the first time in Ukrainian theological thought, the author made a comprehensive analysis of the philosophical, spiritual, ascetic, and theological aspects of the doctrine of the knowledge of God by Sophrony Sakharov. The ontological dimension of the Trinitarian theology of Fr. Sophrony is analyzed. The Christological aspect of the doctrine of the knowledge of God is the basis of his theological personalism. In the course of the research, a parallel analysis of the thriadological and anthropological mystery of the hypostasis-person was carried out, where the dynamics of the transition from individuality to hypostasis is the determining criterion of God-knowledge in the theology of Sophrony Sakharov. It is revealed that the discovery of the mystery of human personality is possible only in unity with the knowledge of the Divine hypostasis. The author reveals the basic elements of the ontological dynamics of the path of knowledge of God: the transcendence of the source of vocation, the historicity of this process, faith, kenosis, the importance of inner spiritual practice and rethinking mystical experience, the fullness of which is inconceivable without existential experience and its intellectual. Particular attention in the study is paid to the original concepts that Archimandrite Sophronius introduces into theological discourse, namely: «theological revolution in cognition», «dogmatic consciousness» and the state of «man of one idea». In the general conclusion of the dissertation, the author outlined the model of the theology of the Archimandrite as Christian personalistic existentialism and singled out the main ideas that shape his doctrine of the knowledge of God. The purpose of the research is a comprehensive study, analysis, and systematic presentation of the understanding of the knowledge of God by Archimandrite Sophrony Sakharov. The object of research is the spiritual and theological heritage of Sophrony Sakharov. The subject of research is the doctrine of the knowledge of God in the theological thought of Archimandrite Sophrony. The scientific novelty of the dissertation research is that for the first time in Ukrainian theological thought a comprehensive critical analysis of the texts of Archimandrite Sophrony Sakharov was made and an attempt was made to systematically comprehend his doctrine of the knowledge of God. For the first time, the source base of the study was analyzed, the main works of Sophrony Sakharov, monographs, and the most important articles related to his theology were identified and analyzed. The problem of systematization of the spiritual experience of Archimandrite Sophrony is revealed. It is proved that the reason for it lies in the very structure of the reality of the spiritual experience of the father.