The article substantiates the need to study the issues of ecological epidemiology and epizootiology as the basic components of the formation of professional competencies of future ecologists in the current circumstances. Anthropogenic changes in the environment are subject to comprehensive study, and it is also necessary to apply new innovative approaches in the training of specialists-ecologists. To be successful, specialists-ecologists need to gain knowledge not only from professional disciplines but also the related ones. The article states that the priority in the training of specialists is compliance with industry educational standards. The ecological component in case of outbreaks of emergent diseases among the population, domestic and wild animals is considered. The progress of epidemiological diseases affects the mechanisms of population regulation, as well as the structure, functions, and components of the ecosystem, its connections. Examples of such emergent processes as African swine fever among wild and domestic animals, the affection of coniferous plantations by bark beetles, and the spread of the planetary scale of the zoonotic SARSCoV-2 virus are considered. The results of the analysis of the sectoral standards of higher education in Ukraine, as well as some curricula, working programs are given. Certain aspects of ecological epidemiology can be studied by students while studying such disciplines as “Human Ecology”, “Environmental Safety”, “Plant Ecology”, “Animal Ecology”. The place, structure, and content of the new discipline “Ecological Epidemiology and Epizootiology” in the curriculum for training bachelors of ecology is specified.
The educational and methodic set is developed, which includes lecture materials, practical works, tests, and modular tasks. Also, a brief description of the content of the modules of the discipline “Ecological Epidemiology and Epizootiology” is given in the article.
У статті обґрунтовано необхідність вивчення питань екологічної епідеміології та епізоотології як базової складової формування професійних компетентностей майбутніх екологів у сучасних умовах. Антропогенні зміни навколишнього середовища підлягають всебічному вивченню і також потрібно застосовувати нові інноваційні підходи у підготовці фахівців з екології. Для успішної діяльності екологам необхідно отримати знання не тільки з фахових дисциплін, але і суміжних. В статті зазначено, що
пріоритетним напрямком у підготовці фахівців є відповідність галузевим освітнім стандартам. Розглянуто екологічну складову при виникненні спалахів емерджентних захворювань населення, домашніх і диких тварин. Розвиток епідеміологічних захворювань впливає на механізми регуляції чисельності популяцій, на структуру, функції і компоненти екосистеми, а також на її численні зв’язки. Розглянуті приклади таких емерджентних процесів, як африканська чума диких і свійських свиней, ураження хвойних насаджень жуками-короїдами, розповсюдження планетарного масштабу зоонозного вірусу SARSCoV-2. Наведено
результати аналізу галузевих стандартів вищої освіти України, деяких навчальних планів, робочих програм. З окремими аспектами екологічної епідеміології студенти можуть бути ознайомлені під час вивчення навчальних дисциплін «Екологія людини», «Екологічна безпека», «Екологія рослин», «Екологія тварин». В статті визначено місце, структуру та зміст нової дисципліни «Екологічна епідеміологія та епізоотологія» у навчальному плані підготовки бакалаврів екології. Розроблено навчальний та методичний комплекс: лекційний матеріал до курсу, практичні роботи, тестові завдання, завдання для модульних контрольних робіт.
У статті подано коротку характеристику змісту модулей дисципліни “Ecological Epidemiology and Epizootiology”.