У дисертації вперше сформульовано та науково обґрунтовано теоретико- методичні засади інформаційно-технологічного забезпечення природничо-гуманітарної підготовки педагогів у системі післядипломної освіти. Розроблено та експериментально перевірено з експертним оцінюванням систему інформаційно-технологічного забезпечення природничо-гуманітарної підготовки педагогів у післядипломній освіті, яка представлена взаємозумовленою та взаємопов’язаною сукупністю змісту, форм, методів і засобів професійної підготовки педагогів, а також організаційно-педагогічних умов їх реалізації, що спрямована на інформаційно-технологічну підтримку професійно-впорядкованих дій суб’єктів освітнього процесу в інформаційно- освітньому просторі закладів вищої освіти при активному застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій; складається з авторської концепції інформаційно-технологічного забезпечення природничо-гуманітарної підготовки педагогів у післядипломній освіті, структурно-функціональної моделі системи інформаційно-технологічного забезпечення природничо- гуманітарної підготовки педагогів у післядипломній освіті, побудованої у єдності цільової, поліметодологічної, синергетичної, контрольно-оцінної та результативної підсистем, навчально-методичного забезпечення. Розроблено авторську концепцію інформаційно-технологічного забезпечення природничо-гуманітарної підготовки педагогів у системі післядипломної освіти.
In this dissertation, theoretical and methodological foundations of information and technologic support for natural-science and humanitarian training of teachers within the system of postgraduate education have been formulated and scientifically substantiated for the first time. With involvement of expert evaluation, we have developed and experimentally verified the system of information and technologic support for natural-science and humanitarian training of teachers in postgraduate education, which is represented with the interdependent and interrelated multitude of contents, forms, methods and means of professional training of teachers, as well as organizational and pedagogical conditions for their implementation which is aimed at the information and technologic support of professionally arranged activities by subjects of the education process within the informational-educational space of higher education institutions with the active use of information and communication technologies; the system includes the author’s concept of information and technologic support for natural-science and humanitarian training of teachers in postgraduate education, the structural and functional model of the system of information and technologic support for natural-science and humanitarian training of teachers in postgraduate education, built in the unity of target-based, poly-methodological, synergetic, controlling-evaluative and result-based subsystems, and methodological support. The author’s concept of information and technologic support for natural-science and humanitarian training of teachers within the system of postgraduate education has been developed.