Актуальність дисертаційного дослідження зумовлена зростанням ролі історії української філософії у збереженні національної ідентичності та потребою залучення в історико-філософський контекст інтелектуальних напрацювань, які можуть сприяти поглибленню знань про чинники та механізми формування ментальної й культурної своєрідності народів. Такі дослідження запобігають руйнуванню групової єдності під впливом соціокультурних трансформації, що зумовлені глобалізацією або політичними спекуляціями з боку сусідніх держав. Особливо цікавими в даному контексті видаються теоретичні напрацювання, які через ідеологічні, а подекуди методологічні штампи залишилися поза контекстом історії української філософії. Чільне місце у даному контексті посідає науковий доробок І. Огієнка, філософська складова якого наразі не отримала належного філософського осмислення навіть попри те, що може сприяти поясненню особливостей та суперечностей українського етнотворення. З огляду на сказане, мета дисертаційного дослідження полягає у розкритті етнорелігійної складової творчого доробку І. Огієнка та виявленні загальної світоглядної лінії його різнорідних наукових інтересів. Висновки та узагальнення зроблені в роботі можуть сприяти відродженн тієї частини колективної пам’яті українського народу, котра свідомо знищувалася чи замовчувалася тоталітарним режимом. Їх відродження допоможе долати комплекс меншовартості українців та розробити принципи культурної політики, які зможуть консолідувати українське суспільство шляхом утвердження відповідного часу та суспільно-політичним ідеалам символічного капіталу.
The urgency of the dissertation research is caused by the growing role of the history of Ukrainian philosophy in preserving national identity and the need to comprehend the creative heritage of those Ukrainian thinkers whose works will contribute to the deepening of knowledge about the factors and mechanisms of establishing the mental and cultural identity of the community, thus preventing its destruction under the influence of the socio-cultural transformations caused by globalization, and those that are caused by political speculation on the part of neighboring states. Particularly interesting in this context are the theoretical developments of those Ukrainian intellectuals who, given the ideological and sometimes methodological hackneyed phrases, have remained outside the context of the history of Ukrainian philosophy. Prominent in this context are the scientific achievements of I. Ohienko, whose philosophical component has not received due philosophical thorough apprehension. In view of the above, the purpose of the dissertation research is to discover the ethno-religious component of I. Ohienko’s creative work and reveal the general outlook line of his diverse scientific interests. The conclusions and generalizations, made in the work, can contribute to the revival of that part of the collective memory of the Ukrainian nation that was deliberately destroyed or suppressed by the totalitarian regime. Its revival will help to overcome the inferiority complex of Ukrainians and help to develop cultural policy principles that will be able to consolidate Ukrainian society by affirming appropriate time and ideals of symbolic capital.