У науковому дослідженні обґрунтовано необхідність соціального виховання студентів університету, охарактеризовано алгоритм даного процесу, визначено об’єкт, предмет, мету, завдання й методи дослідження; розкрито особливості реалізації соціально-виховного процесу. Особливу увагу привертає завдання щодо необхідності визначення шляхів включення студентів університету у позанавчальну виховну діяльність та забезпечення успішного впровадження педагогічних засобів, що впливають на їхнє соціальне виховання. Сформульовано суть соціального виховання в умовах позанавчальної роботи та залучення до його оптимізації одного із засобів творчої діяльності студентів – дизайнерську діяльність. Запропоновані методичні матеріали, призначені для студентів бакалаврів (за спеціальністю «Соціальний педагог», «Дизайн», «Вчитель початкової освіти»), а також матеріали для навчальних курсів в університеті «Методика виховної роботи»; «Художньо-прикладна діяльність» та «Історія соціально-виховної роботи». Сформовано та апробовано діагностичний інструментарій для дослідження фахової готовності студентів до професійної діяльності за освітньою програмою «Соціально-виховна робота з дітьми та молоддю».
In the scientific research the necessity of university students social education has been justified, the algorithm of this process and its peculiarities have been characterized. The essence of social education under the conditions of extracurricular activities and the ways to realize it by means of design activity have been formulated. The author has elaborated learning and teaching programs for social-educational work with different categories of participants: the teacher resource book “University Students Social Education by Means of Design Activity”, which includes basic theoretical principles, a complex of diagnostic methods and a set of scripts for social education events using design-art (game apps, a training “From a Game to Experiencing Creativity”, a teaching program “Students Ethnic-Cultural Education”, the scripts “Ukraine – my Homeland”, “Chornobryvtsiv Nasiyala Maty (Mother has planted marigolds)”), which demanded students skills of decorating the surroundings, designing clothes for the participants, presenting design-image of particular event participants. Teaching and learning materials for bachelor students have been suggested (specialties “Social Pedagogy”, “Design”, “Primary School Teacher”), as well as materials for university courses “Methodology of Educational Work”; “Artistic and Applied Activity” and “History of Social-Educational Work”. Diagnostic toolkit to analyse professional training of students to work as qualified professionals according to educational program “Social-Educational Work with Children and Youth” (specialty 011 Education / Science) has been form and tested.