Дисертація присвячена дослідженню професійної рефлексії як механізму саморозвитку майбутніх психологів. Визначено психологічний зміст і сутність понять «саморозвиток майбутніх психологів» та «професійна рефлексія майбутніх психологів»; виокремлено структурні компоненти та складники професійної рефлексії – когнітивно-інформаційний, мотиваційно-ціннісний та регулятивно-поведінковий; сконструйовано її психологічну модель; емпірично досліджено психологічні особливості професійної рефлексії та саморозвитку майбутніх психологів, обґрунтовано критерії професійної рефлексії та саморозвитку, якісні та кількісні показники і рівні розвитку досліджуваних феноменів; доведено взаємозв’язок між саморозвитком й професійною рефлексією та вплив останньої на саморозвиток майбутніх психологів; розроблено, апробовано та доведено ефективність розвивальної програми та соціально-психологічного тренінгу підвищення потенціалу професійної рефлексії як механізму саморозвитку майбутніх психологів; розроблені методичні рекомендації викладачам, академічним кураторам та психологам закладів вищої освіти щодо підвищення потенціалу розвитку досліджуваного психологічного утворення.
The thesis is devoted to the study of professional reflection as future psychologists’ self-development mechanism. The psychological sense and the essence of the notions «future psychologists’ self-development» and «future psychologists’ professional reflection» were defined; the structural components in professional reflection were distinguished – cognitive informational, motivational value-based and regulative behavioural ones; its psychological model was built; the psychological peculiarities of future psychologists’ professional reflection and self-
development was empirically studied; the criteria of professional reflection and self-
development as well as qualitative and quantitative characteristics and development levels of the studied phenomena were revealed; the connection between self- development and professional reflection was proved together with the influence the reflection has on future psychologists’ self-development; the thesis developed, tested and proved the effectiveness of the developmental programme and social psychological training for improving the potential of professional reflection as future psychologists’ self-development mechanism; the methodological recommendations concerning the improvement in the developmental potential of the psychological notion under consideration for professors, academic advisors and university psychologists were developed.