У дисертації вперше репрезентовано концепцію духовної сутності людини як діяльнісної цілісності особистості в соціумі у системі філософсько-релігійних ідей В. В. Зеньковського. Розглядаючи широку палітру тематичних ідей проблеми дослідження феномену людини, автором вперше запропоновано комплекс теоретико-методологічних підходів до формування єдиної філософсько-релігійної конструкції, яка поєднує в собі функціонування двох системних проектів – соціального і божественного, а процес їх реалізації та спосіб органічного поєднання забезпечує механізм концептуалізації цілісного людського буття та особистості: він включає реалізацію відносин між Богом і людиною на засадах духовності та свободи волі, тим самим забезпечується поява феномену діяльнісної цілісної особистості як основи формування цілісної соціальної системи.
Обґрунтовується положення, що орієнтація людей у сучасному інформаційному світі досягається тільки завдяки взаєморозумінню особистостей у системі певних соціальних структур буття, які створюються мовою різних національних культур, адже людина взаємодіючі разом із багатьма іншими людьми, які діляться своїми знаннями, пізнає істину. Означені базові положення дисертації доводять унікальність потенціалу соціальної держави в процесі життєтворчого становлення особистості, тому необхідним стає забезпечення умов вільного громадянського вибору, свободи діяльності та соборності як поєднання людей навколо духовного центру.
In the thesis the concept of the spiritual essence of man as the active integrity of the individual in society in the system of philosophical and religious ideas of V. Zenkovsky is analysed for the first time. Considering a wide range of thematic ideas of the problem of studying the phenomenon of man, the author proposes for the first time a complex of theoretical and methodological approaches to the formation of a single philosophical and religious structure, which combines the functioning of two system projects - social and divine, and the process of their implementation and the method of organic combination provides a mechanism of conceptualization integral human being and personality: It includes the realization of the relationship between God and man on the principles of spirituality and freedom of the will, thus ensuring the appearance of an active whole personality as the basis for the formation of a holistic social system.) Realization of the ideal project focuses our attention on the study of ethical and anthropological integrity of man in the philosophical theism of V. Zenkovsky. It depends on the theoretical justification of the spiritual structure concept , the attribute of which is the openness to the outside world, and the very constitution of man consists of the spirit, the very life and the principles of personality. These constants have a special ontological function: the spirit represents the immediate goal of existential self-realization, and the welcoming level of the body and the "I" determine the way of existence of the spirit, as it manifests itself, but such a living space has a socio-historical character, therefore, the collective "I" becomes a compulsory component for understanding the existence of man in different historical epochs and cultures. In its turn, the social project is represented by the possibilities of forming a holistic social system due to the rational and predictive positioning of the unique connection of economic and economic life of the countries of Europe on the basis of a single spiritual source and the type of family socialism as an integral system of internal unity. Chronologically, the formation of a socio-economic project for the social existence of European civilization V. Zenkovsky is carried out during the period of economic chaos and economic devastation of post-war Europe from the beginning of the twentieth century. and until recently was perceived as a social utopia, but in order to understand the need for such a method of unification, the global catastrophe of the Second World War had to take place. Just as a utopia five years ago could be considered Ukraine's aspiration to join the family of European nations, therefore we can state the practical proof of the predictive ideas of the thinker in relation to the formation of a holistic social system. The uniqueness of the project of a single "economic orchestra" as a free co-operation of European peoples on the principles of harmonization of economic interests, personal primacy and economic individualism, and the formation of a new, integrated form of economic life closer to the type of family socialism based on freedom of initiative and creativity was proved. Conducting such an orchestra continues to be one of the main problems of the modern complex of relations in the European Union, ranging from specific monetary aid to economically less wealthy member states of the EU to the process of backstopping in the UK. We can confirm that the prognostic analysis of the socio-historical dynamics of changes of viable systems provides opportunities for creating a certain program, a kind of ideal type of spiritual and personal reality, and consolidates our confidence in those intellectual achievements of thinker who provide confidence in the possibility of realizing his social and economic proposals. In the context of the social project, systematization of the mechanisms and fundamental principles of social education was carried out, based on the correlation between the four forms of manifestation of social activity, including anti-social, and, accordingly, different methods and tasks of social education, thanks to the interaction of institutions of power, society and educational institutions. The polyphony of such dialogic of education models and formation of the integral personality of V. Zenkovsky proves that in the process of education it is necessary to achieve a symphonic relationship between the external culture and the internal content of a person, to contribute the formation of his spiritual world through the formation of a personality in him. The article substantiates the position that the people's orientation in the modern information world is achieved only through the mutual understanding of personalities in the system of certain social structures of being, which are created in the language of different national cultures, because people interacting with many other people who share their knowledge acquires the truth. One of the basic approaches in the educational process is the "principle of symphony", which intensifies the intense dialogue between "I" and culture, it helps to establish the internal integrity of the subject. It was proved that on the basis of the symphonic principle mechanism there is a constant change in the functions of various directions of the educational process, which alternately gives priority to either physical education, or the aesthetic or intellectual sphere, etc. However, there is a constant interaction between them, a harmonic transition from one component , which for some time led the main party, to another one, the palette is constantly changing, everything happens as in the harmonious orchestra creative process. The indicated basic provisions of the dissertation prove the uniqueness of the social state potential in the process of life-creating formation of the individual, therefore, it is necessary to ensure the conditions for a free civil choice, freedom of activity and unity as a person persistence around the spiritual centre.
В диссертации впервые презентовано концепцию духовного содержания человека как деятельной целостной личности в социуме в системе философско-религиозных идей В. В. Зеньковского. Обращаясь к широкой палитре тематических идей проблемы исследования феномена человека, автором впервые предложено комплекс теоретико-методологических подходов к формированию единой философско-религиозной конструкции, которая объединяет в себе функционирование двух системных проектов – социального и божественного, а процесс их реализации и способ органичного объединения обеспечивает механизм концептуализации целостного человеческого бытия и личности: он включает реализацию отношений между Богом и человеком на принципах духовности и свободы воли, тем самым обеспечивается появление феномена деятельной целостной личности как основы формирования целостной социальной системы. Обосновывается положение о том, что ориентация людей, в современном информационном мире достигается только с помощью взаимопонимания личностей в системе определённых социальных структур бытия, которые создаются языками разных национальных культур, так как человек взаимодействуя совместно со множеством других людей, обменивается своими знаниями, осваивая истину. Обозначенные базовые положения диссертации доказывают уникальность потенциалу социального государства в процессе жизненно-творческого становления личности, поэтому необходимым становится обеспечение условий свободного гражданского выбора, свободы деятельности и соборности как собранности людей вокруг духовного центра.