Наукова новизна дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні, розробці, впровадженні та експериментальному підтвердженні результативності комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики студентів економічних та математичних (з додатковою спеціальністю «економіка») спеціальностей педагогічних університетів, що забезпечує прикладну та професійну спрямованість навчання, формування професійних компетентностей, в тому числі готовності до розв’язання прикладних та професійних завдань, пов’язаних зі статистичним аналізом даних, моделюванням та дослідженням реальних економічних процесів та явищ з використанням сучасних програмних засобів, технологій та мов програмування. Теоретичне значення результатів дослідження полягає в тому, що:
– уперше розроблено, науково обґрунтовано та експериментально впроваджено комп’ютерно-орієнтовану методику навчання математичної статистики студентів економічних та математичних (з додатковою спеціальністю «економіка») спеціальностей;
– удосконалено психолого-педагогічні та методичні підходи до навчання математичної статистики в умовах інформатизації освітнього процесу, що розширює можливості та підвищує ефективність використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання на різних етапах формування математичних, інформаційнотехнологічних та професійно-практичних компетентностей;
– розроблено модель комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики, яка включає теоретико-методологічні основи, всі компоненти комп’ютерно-орієнтованої методичної системи навчання статистики, оціночний та корекційний блоки;
– удосконалено навчально-методичне забезпечення навчання математичної статистики, розроблено принципи, рекомендації та засоби для організації навчальнопрофесійної діяльності майбутніх фахівців через використання комп’ютерноорієнтованих технологій навчання.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає у:
− впровадженні комп’ютерно-орінєтованої методики навчання математичної статистики студентів економічних та математичних спеціальностей педагогічних університетів в освітній процес;
− апробації розроблених методичних рекомендацій та засобів навчання:
− створенні системи завдань для практичних та лабораторно-практичних занять, типологізованих за особливостями та роллю застосування інформаційнокомунікаційних технологій у їх розв’язанні;
− дидактичному комп’ютерному супроводі аудиторних занять та самостійної роботи студентів у вигляді електронних навчальних матеріалів, динамічних моделей, тренажерів, процедур розв’язування статистичних задач, систем онлайн-тестування, навчального програмного засобу «Booster Subject Play»;
− написанні навчального посібника «Математична статистика. Лабораторно-практичні заняття», який містить систему різнорівневих завдань зі статистики, а також методичні вказівки щодо їх розв’язання із застосуванням ІКТ.
The scientific novelty of the study is in the theoretical substantiation, development, implementation and experimental confirmation of the effectiveness of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics to students of economics and mathematics (with additional specialty "economics") of pedagogical universities, that provides the applied and professional direction of teaching, forming the main competencies, including readiness to solve applied and professional tasks related to statistical data analysis, modeling and research of real economic processes and phenomena using modern software, technologies and programming languages. The theoretical significance of the results of the study is that:
- for the first time a computer-oriented method of teaching mathematical statistics to students of economics and mathematics (with an additional specialty "economics") was developed, scientifically substantiated and experimentally implemented;
- improved psychological, pedagogical and methodological approaches to teaching mathematical statistics in terms of informatization of the educational process, which expands the opportunities and increases the efficiency of computer-based learning tools at different stages of formation of mathematical, information technology and professional competences;
- a model of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics was developed, which includes theoretical and methodological bases, all components of computer-oriented methodical system of teaching statistics, evaluation and correction blocks;
- improved educational and methodological support for teaching mathematical statistics, developed principles, recommendations and tools for organizing the educational and professional activities of future professionals through the use of computer-based learning technologies.
The practical significance of the results of the study is in:
• introduction of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics to students of economic and mathematical specialties of pedagogical universities in the educational process;
• approbation of the developed methodical recommendations and teaching aids: • creating a system of tasks for practical and laboratory-practical classes, typologized by the features and role of information and communication technologies in their solution;
• didactic computer support of classroom classes and independent work of students in the form of electronic educational materials, dynamic models, simulators, procedures for solving statistical problems, online testing systems, educational software "Booster Subject Play";
• writing a textbook "Mathematical Statistics. Laboratory-practical classes", which contains a system of multilevel tasks in statistics, as well as guidelines for their solution using ICT.