Мета дослідження полягає в теоретичному та методичному обґрунтуванні й експериментальній верифікації проектованої моделі формування у майбутніх механіків професійної компетентності до технічного сервісу у закладах освіти. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що: ‒ уперше сформульовано та обґрунтовано теоретичні та методичні засади професійної підготовки у закладах освіти майбутніх механіків з професійною компетентністю до технічного сервісу; розроблено та обґрунтовано модель організації освітнього процесу формування у майбутніх механіків професійної компетентності до технічного сервісу у професійній підготовці; структуру та визначення у майбутніх механіків професійної компетентності до технічного сервісу, визначено критерії, показники та схарактеризовано рівні її сформованості згідно з логіко-педагогічним аналізом; ‒ удосконалено змістовно-методичне наповнення модулів професійно орієнтованих дисциплін підготовки майбутніх механіків до діяльності з технічного сервісу; в авторському трактуванні сформульовано поняття «технічний сервіс», «професійна компетентність до технічного сервісу у майбутніх механіків» та специфіку змісту визначення «професійна підготовка майбутніх механіків до технічного сервісу»; ‒ обґрунтовано теоретичні та методичні засади, спроектовано та експериментально перевірено ефективність моделі організації освітнього процесу формування у майбутніх механіків професійної компетентності до технічного сервісу; ‒ подальшого розвитку набули теоретичні та методичні засади освітології та професійної підготовки майбутніх механіків.
The goal of research consists in theoretical and methodological substantiation, and experimental verification of the designed model of forming future mechanics’ professional competence for technical service in educational establishments. Scientific novelty of the obtained results consists in the following: ‒ this research is the first work to formulate and substantiate the theoretical and methodical foundations for professional training of future mechanics in educational establishments, with professional competence for technical service; it has developed and substantiated a model for organizing the educational process of forming future mechanics’ professional competence for technical service within the framework of their professional training; it has developed the structure and determination of future mechanics’ professional competence for technical service, defined criteria and indices, and characterized levels of its formedness in accordance with the logical- pedagogical analysis; ‒ it has improved the content-based and methodical value of modules for vocationally oriented subjects in training future mechanics for activities in technical service; the concepts of “technical service,” “future mechanics’ professional competence for technical service,” and content-related specificity of the definition “professional training of future mechanics for technical service” have been formulated in the author’s interpretation; ‒ it has substantiated the theoretical and methodical foundations, and has tested experimentally the effectiveness of a model for organizing the educational process of forming future mechanics’ professional competence for technical service; ‒ it has further developed theoretical and methodical foundations of educationology and professional training of future mechanics.