У дисертації досліджено проблему формування в учнів основної школи вмінь математичного моделювання в процесі навчання алгебри. Зокрема у праці проаналізовано науково-педагогічні дослідження, у яких розглянуто питання реалізації прикладної спрямованості курсу математики; уточнено зміст поняття «прикладна спрямованість курсу математики» та «прикладна спрямованість шкільного курсу алгебри»; запропоновано теоретично обґрунтовану й експериментально перевірену методику формування в учнів основної школи вміння математичного моделювання. Установлено, що прикладна спрямованість шкільного курсу алгебри – це цілеспрямована зорієнтованість змісту, цілей, методів, організаційних форм і засобів навчання математики на реалізацію методологічних і змістових зв’язків курсу алгебри з практикою; формування в учнів математичних умінь та навичок під час вивчення алгебри, важливих для повсякденного життя й майбутньої професійної діяльності. У дослідженні виокремлено низку методів реалізації прикладної спрямованості навчання курсу алгебри (математичне моделювання, навчальні проєкти, практичні роботи та навчальна практика), однак основним визнано метод математичного моделювання, тому засобом реалізації прикладної спрямованості навчання курсу алгебри є система прикладних задач.
The dissertation is dedicated to the problem of formation of skills of mathematical modelling in pupils of basic school in the process of teaching algebra. Scientific-pedagogical researches which deal with applied nature of mathematics course are analyzed, the essence of the notion «applied nature of the course of mathematics» and «applied nature of the school course of algebra» has been specified, theoretically grounded and experimentally verified methods of formation of mathematical modelling skills in pupils of basic school have been suggested. It has been found out that «applied nature of the school course of algebra» is meaningful orientation of content, purpose, methods, organization forms, and means of teaching mathematics on: formation of methodological and essential relations of algebra course with practice; formation in pupils of mathematical skills which are necessary for real life and future professional activity. There have been singled out the method of realization of applied nature of the school course of algebra (mathematical modelling, studying projects, practical works, training practice), but the main method is considered to be the method of mathematical modelling. Accordingly, the means of realization of applied nature of the school course of algebra is the system of applied problems. The novelty of the research lies in the fact that the didactic scheme of realization of applied nature of the school course of algebra has been defined; didactic requirements to applied problems which help to form mathematical modelling skill; a collection of applied tasks has been compiled; stages of solving an applied problems; the model of mathematical modelling skill has been suggested.