Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх вчителів під час професійної підготовки в закладах вищої освіти. В статті визначено поняття «критична медіаграмотність», а також запропоновані практичні поради, які допоможуть використовувати медіаосвіту під час підготовки майбутніх вчителів через призму Рамкових компетентностей для культури демократії. Основна увага зосереджується на теоретико-методичних засадах формування критичної медіаграмотності майбутніх вчителів. Проаналізовано накопичений досвід у сфері вивчення внеску мас-медіа в освіту. Вивчається взаємозв’язок між медіаграмотністю і медіаосвітою та пропонуються поради щодо інтеграції медіаграмотності у навчальні програми закладів вищої освіти. Необхідною є медіаосвіта в процесі професійної підготовки майбутніх вчителів, які в результаті будуть здатні до критичного мислення та розвитку цієї навички в умовах поширення фейків, дезінформації, маніпуляцій та упереджень. Виявлено, що критична медіаграмотність включає в себе власне знання про мас-медіа, їх використання в освіті, можливі наслідки та процеси освітньої комунікації, які проводяться за допомогою цих засобів. Також медіаграмотність допоможе людям зрозуміти, як мас-медіа фільтрують сприйняття та переконання, як вони формують популярну культуру та як це впливає на особисті рішення кожної людини. Виокремлена мета критичної медіаграмотності, яка полягає у вихованні громадян, здатних аналізувати та синтезувати мас-медіа, ставити під сумнів те, що вони бачать або дивляться, інтерпретувати, усвідомлювати та критично оцінювати інформацію. Майбутні вчителі, в яких сформована критична медіаграмотність, крім читання повідомлень, що містяться у медіатекстах, також будуть знати про джерела виникнення та створення цих повідомлень не лише в професійній діяльності, а й у повсякденному житті.
An article devoted to the problem of training future teachers during professional training
in higher education institutions. This article identifies critical media literacy and provides
practical advice to help introduce media education in the training of future teachers
through the prism of the Framework of Competences for a Culture of Democracy.
The main focus is on the theoretical and methodological foundations of the formation of
critical media literacy of future teachers. The accumulated experience in the field of studying the contribution of mass media to education is analyzed. The relationship between media literacy and media education is studied and advice on the integration of media literacy in the curricula of higher education institutions is offered. Media education is needed in the process of professional training of future teachers, who as a result may be able to think critically and develop this navigation in the context of the spread of fakes, misinformation, manipulation and warning. It seems that critical media literacy in general investigates what is the mass use, their use in education, the possible consequences and processes of educational communication that provoke with these tools. In addition to helping people understand how mass filters filter sprinting and conversion, how
they shape popular culture, and how it affects everyone’s personal decisions. A separate goal of critical media literacy, which should be in the education of citizens, is able to analyze and synthesize the media, to question what they see or discover, interpret, report and critically evaluate information. Future teachers who have developed critical media literacy, in addition to reading messages in media texts, may also know about the source of origin and storage of these messages not only in professional activities, but also in everyday life.