Дисертація присвячена дослідженню психологічних особливостей розвитку смислової сфери активних членів неформальної субкультури юнацького та дорослого віку. В роботі проаналізовано основні наукові підходи до вивчення проблеми смислової сфери особистості й її корелятів. Розкрито сутність соціального явища неформальної субкультури та особливості його функціонування в суспільстві. Подано теоретичну структурну модель розвитку смислової сфери особистості, що належить до неформальної субкультури. Доведено, що активна участь і тривале перебування в неформальній субкультурі відображаються на системній взаємодії структурних елементів смислової сфери особистості і зумовлюють її гіперадаптацію в субкультурі й дезадаптацію в традиційній культурі. Емпірично досліджено і проаналізовано результати психологічних особливостей складових смислової сфери учасників неформальної субкультури: їх онтогенетичну динаміку, вікову і статеву диференціації. Здійснено порівняльний аналіз особливостей розвитку смислової сфери членів неформальної і традиційної культур. Показано, що неформальна субкультура є сприятливим середовищем для розкриття потенціалу і становлення особистості в юнацькому віці, проте в дорослому віці її вплив стає деструктивним. Подано емпіричну модель програми психологічної корекції смислової сфери особистості, що є активним учасником неформальної субкультури та результати успішної апробації відповідної психокорекційної програми.
The dissertation is devoted to research of psychological features development of semantic sphere of active members of informal subculture in youth and adulthood. The main scientific approaches to the study of the problem of the personality semantic sphere and its correlates are analyzed in the work. The essence of the social phenomenon of informal subculture and features of its functioning in society are revealed. The essence of the social phenomenon of informal subculture and features of its functioning in society are revealed. It is proved that active participation and long stay in the informal subculture are reflected in the systemic interaction of structural elements of the semantic sphere of personality and cause its hyper adaptation in the subculture and maladaptation in the traditional culture. The results of psychological features of the components of the participants semantic sphere of the informal subculture are empirically researched and analyzed: their ontogenetic dynamics, age and sex differentiation. The comparative analysis of features of semantic sphere development of members of informal and traditional cultures is carried out. It was shown that the informal subculture is a favorable environment for the development of potential and personality development in adolescence, but in adulthood its influence becomes destructive. An empirical model of the program of psychological correction of the personality semantic sphere, which is an active participant in the informal subculture, and the results of successful approbation of the corresponding psychocorrection program are presented.