У дисертації розкривається консолідаційний підхід до проблеми формування вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва. Обґрунтовано, що консолідаційний підхід є вагомою ланкою професійної підготовки студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. Доведено, що ефективність формування вокально-виконавського досвіду забезпечує взаємодія вокально-фахового та професійно-практичного напрямів навчання майбутніх учителів музичного мистецтва. Консолідаційний підхід виступає теоретичною основою реалізації єдності художньо-пізнавального, оцінювально-інтерпретаційного та виконавсько-творчого видів діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва. Розроблена професійно-педагогічна модель формування вокально-виконавського досвіду майбутніх викладачів музичного мистецтва – від постановки мети до відбору підходів, принципів, методів та засобів становить повний технологічний цикл.
The dissertation reveals a consolidation approach to the problem of forming the vocal-performing experience of a future music teacher. It is substantiated that the consolidation approach is an important part of professional training of students of faculties of arts of pedagogical universities. It is proved that the effectiveness of the formation of vocal-performing experience is ensured by the interaction of vocal-professional and professional-practical directions of teaching future teachers of music art. The consolidation approach is the theoretical basis for the realization of the unity of artistic-cognitive, evaluative-interpretative and performing-creative activities of future teachers of music. From the standpoint of the consolidation approach, the category of «experience» is considered as a state of individual consciousness of the individual, covering views, moods, traditions, feelings, will, etc. Experience is a sign of a person's readiness for life and includes the amount of knowledge, skills, habits, etc. The pedagogical essence of personal experience is a certain evaluative, theoretical and practical attitude to reality, in controlling activities and behavior, managing them, which involves the preliminary construction of actions and anticipation of their consequences. The developed professional and pedagogical model of formation of vocal-performing experience of future teachers of musical art - from goal setting to selection of approaches, principles, methods and means makes a full technological cycle.