The article analyzes the current stage of higher pharmaceutical education. Trends in the development of the organizational structure of the training of masters of pharmacy in the universities of Central and Eastern European countries have been revealed: the development of a mobile educational environment in the conditions of European integration for the exchange of experience in improving European higher pharmaceutical education, ensuring the academic mobility of students, scientific and pedagogical workers; harmonization of the normative and regulatory framework in the field of production and circulation of medicinal products and professional pharmaceutical activities for the integral formation of professional competence during the professional training of masters in universities; application of a complex of proper pharmaceutical practices in the industry and in the system of industry education; introduction of educational and industry innovations to the process of formation of professional competence of future masters of pharmacy.
It is proved that the revealed trends are influential factors of modernization changes in the organizational structure and content of the training of masters of pharmacy in the universities of Central and Eastern European countries. In the conditions of the integration of higher pharmaceutical education of Ukraine into the European educational space, they contribute to the effective use of the management of the educational process, the achievement of the maximum efficiency of professional training and the adaptation of masters of pharmacy to the requirements of the labor market.
В статті проаналізовано сучасний етап вищої фармацевтичної освіти. Виявлено тенденції розвитку організаційної структури підготовки магістрів фармації в університетах країн Центральної і Східної Європи: розвиток мобільного освітнього середовища в умовах євроінтеграції для обміну досвідом удосконалення європейської вищої фармацевтичної освіти, забезпечення академічної мобільності студентів, науково-педагогічних працівників; гармонізація нормативно-регуляторного підґрунтя у сфері виробництва й обігу лікарських засобів та професійно-фармацевтичної діяльності для цілісного формування професійної компетентності упродовж фахової підготовки магістрів в університетах; застосування комплексу належних фармацевтичних практик у галузі і в системі галузевої освіти; впровадження освітніх і галузевих інновацій до процесу формування професійної компетентності майбутніх магістрів фармації.
Доведено, що виявлені тенденції є впливовими чинниками модернізаційних змін організаційної структури і змісту підготовки магістрів фармації в університетах країн Центральної та Східної Європи. В умовах інтеграції вищої фармацевтичної освіти України до європейського освітнього простору вони сприяють ефективному використанню менеджменту освітнього процесу, досягненню максимальної ефективності професійної підготовки й адаптації магістрів фармації до вимог ринку праці.