В статті за результатами здійсненого теоретичного аналізу філософських, медичних, фармацевтичних та психолого-педагогічних наукових джерел з проблем підготовки магістрів фармації, витоків і розвитку, порівняльного аналізу досвіду організації підготовки магістрів фармації у університетській освіті на шляху євроінтеграції з’ясовано, що виокремлення передумов становлення організаційної структури підготовки магістрів фармації в університетах країн Центральної та Східної Європи: соціально-економічних – заміна феодального ладу капіталістичним, що зумовило розвиток виробництва, медичної допомоги та потреби суспільства в лікарських засобах, заснування аптечної справи; наукових – прискорений розвиток фундаментальних (філософії, математики, фізики, хімії) і прикладних (анатомії, фізіології, медичної хімії, лікознавства) наук, науково-технічного прогресу; професійно-педагогічних – введення у підготовку магістрів організаційно-дидактичної системи медичних і фармацевтичних навчальних дисциплін, дозволило схарактеризувати її ґенезу в історико-педагогічній ретроспективі.
Визначено періоди розвитку організаційної структури підготовки магістрів фармації в університетах країн Центральної та Східної Європи: період VIII–X ст. (заснування медичних шкіл); період ХІ–ХIV ст. (утворення медичних факультетів у перших класичних університетах Європи, що за структурою стали зразком підготовки магістрів фармації; введення організаційно-дидактичної системи у підготовку на науково-методичній основі поєднання біологічних, медичних і фармацевтичних дисциплін (анатомії, фізіології, лікарської ботаніки лікознавства, технології ліків, медичної хімії)); період ХV–ХVІІІ ст. (формування системи фармацевтичних дисциплін на підгрунті розвитку прикладних наук – технології ліків, лікарської ботаніки, аналітичної хімії, органічної хімії, організації аптекарської справи); період ХІХ–ХХ ст. (введення до професійної підготовки фармакології, фармацевтичної хімії, фармакогнозії, організації фармацевтичної справи, що стало підгрунтям виокремлення фармацевтичних відділень на медичних факультетах в університетах країн Центральної та Східної Європи.
Схарактеризовано ґенезу освітнього рівня «магістр фармації», – від заснування університетської освіти вона зумовлена формуванням і становленням фармацевтичної справи, системи лікарського забезпечення в країнах Центральної та Східної Європи.
Установлено та визначено особливості сучасного періоду розвитку вищої фармацевтичної освіти в країнах Центральної та Східної Європи і України.
В статье по результатам проведённого теоретического анализа философских, медицинских, фармацевтических и психолого-педагогических научных источников по проблемам подготовки магистров фармации, истоков и развития, сравнительного анализа опыта организации подготовки магистров фармации в университетском образовании на пути евроинтеграции установлено, что выделение предпосылок становления организационной структуры подготовки магистров фармации в университетах стран Центральной и Восточной Европы: социально-экономических – замена феодального строя капиталистическим, что обусловило развитие производства, медицинской помощи и потребности общества в лекарственных средствах, основание аптечного дела; научных – ускоренное развитие фундаментальных (философии, математики, физики, химии) и прикладных (анатомии, физиологии, медицинской химии, ликоведения) наук, научно-технического прогресса; профессионально-педагогических – введение в подготовку магистров организационно-дидактической системы медицинских и фармацевтических учебных дисциплин, позволило охарактеризовать ее генезис в историко-педагогической ретроспективе.
In the article, based on the results of a theoretical analysis of philosophical, medical, pharmaceutical, and psychological and pedagogical scientific sources on the problems of training masters of pharmacy, origins and development, a comparative analysis of the experience of the organization of training masters of pharmacy in university education on the way to European integration, it is found that the identification of the prerequisites for the formation of organizational the structure of master's training in pharmacy in universities of Central and Eastern Europe: socio-economic - the replacement of the feudal system with a capitalist one, which led to the development of production, medical care and society's need for medicinal products, the establishment of a pharmacy business; scientific - accelerated development of fundamental (philosophy, mathematics, physics, chemistry) and applied (anatomy, physiology, medical chemistry, medicine) sciences, scientific and technical progress; professional-pedagogical - the introduction of the organizational-didactic system of medical and pharmaceutical educational disciplines into the training of masters, allowed to characterize its genesis in a historical-pedagogical retrospect.
The periods of development of the organizational structure of the training of masters of pharmacy in the universities of the Central and Eastern European countries have been determined: the period of the VIII–X centuries. (establishment of medical schools); the period of the XI–XIV centuries. (the establishment of medical faculties in the first classical universities of Europe, which in terms of structure became a model for the training of masters of pharmacy; the introduction of an organizational and didactic system in the training on a scientific and methodological basis of a combination of biological, medical and pharmaceutical disciplines (anatomy, physiology, medicinal botany, medicinal science, drug technology, medical chemistry)); the period of the XV–XVIII centuries. (formation of a system of pharmaceutical disciplines on the basis of the development of applied sciences - drug technology, medicinal botany, analytical chemistry, organic chemistry, organization of pharmacy business); the period of the 19th–20th centuries. (introduction to professional training in pharmacology, pharmaceutical chemistry, pharmacognosy, organization of pharmaceutical affairs, which became the basis for the separation of pharmaceutical departments at medical faculties in universities of Central and Eastern Europe.
The genesis of the educational level "Master of Pharmacy" is characterized - since the foundation of university education, it has been conditioned by the formation and formation of the pharmaceutical business, the system of medical supply in the countries of Central and Eastern Europe.
The features of the modern period of development of higher pharmaceutical education in the countries of Central and Eastern Europe and Ukraine have been established and defined.