У статті розкрито в порівняльному аспекті особливості модифікації мотиву «небесної дороги» у романах В. Шевчука «Дім на горі» та В. Даниленка «Кохання у стилі бароко». Образ дороги є одним із домінантних міфо-образів, які розроблялися українськими письменниками в другій половині ХХ ст. Творчість двох письменників вирізняється фольклорно-містичним, бароковим, притчевим, готичним, історичним характером, а також тяжіє до художньої рецепції давньоукраїнських літературних пам’яток та інтерпретації міфологем. У романі-баладі В. Шевчука образ дороги постає як шлях, який долають герої протягом життя. Здебільшого «синя, або небесна, дорога» у нього уособлює сферу вічного, є смертним шляхом, переправою в потойбічне, символізує перехід людини зі світу живих у світ мертвих; також цей мотив символізує пошук внутрішньої сутності людини, її справжнього «я», істинної цінності життя і, відповідно, способу психо-iнтуїтивного пізнання власної долi персонажами.
Сучасний прозаїк В. Даниленко вважає себе продовжувачем традицій В. Шевчука, він акцентує на певній ідентичності своєї творчої манери з естетикою Валерія Шевчука. В. Даниленко розширює тематичні обрії романного жанру, урізноманітнює виражальні засоби й форми реалізації художнього матеріалу, спонукає читача до філософських та психологічних рефлексій. Усі зазначені змістові і формотворчі компоненти поєднуються у тексті роману «Кохання в стилі бароко» завдяки композиційному прийому дороги: архітектор Валерій Колядевич допомагає загадковій жінці Юлії Маринчук розгадати кросворд, який залишив її покійний чоловік. Розгадуючи загадки й мандруючи Києвом, головний герой пізнає самого себе, осмислює життя, розмірковує про цінність таланту й стосунки між чоловіком і жінкою. Виявляється, що це дорога Валерія Колядевича до смерті: як казковий герой, він проходить випробування, загадані йому смертю, з метою пізнати себе і в такий спосіб вивищитися над буденним життям. Зроблено висновок, що мотив «небесної дороги» у романі В. Даниленка «Кохання в стилі бароко» є основним композиційним прийомом: він виступає у значенні життєвого шляху головного героя, його руху до смерті, у процесі якого відбувається пізнання персонажем своєї справжньої сутності й осмислення екзистенційних проблем, а також пошук власного «я». У романі-баладі В. Шевчука «Дім на горі» мотив дороги є багатозначним символом: для одних героїв вона уособлює душевний спокій, щастя, пошук сутності існування, для інших – біль, утрати, страхи й розчарування.
The article deals with the comparative aspect of the peculiarities of the modification of the «heavenly road» motiv in the novels of V. Shevchuk «The house on the mountain» and V. Danilenko «Love in the Baroque Style». The image of the road is one of the dominant myths developed by Ukrainian writers in the second half of the twentieth century. The creativity of the two writers is distinguished by folklore-mystical, baroque, parable, gothic, historical character, as well as gravitating to the artistic reception of ancient Ukrainian monuments and interpretation of mythologists. In the novel-ballad of V. Shevchuk, the image of the road appears as a path that heroes overcome throughout their lives. For the most part, the «blue or heavenly road» represents the realm of the eternal, is the mortal way, crossing into the otherworld, symbolizes the transition of man from the world of the living to the world of the dead, also this motif symbolizes the search for the inner essence of man, his true «I», the true value of life. and, accordingly, a way of psycho-intuitive knowledge of one's own character. The contemporary prose writer V. Danylenko considers himself an extension of V. Shevchuk's traditions, he emphasizes on a certain identity of his creative manner with the aesthetics of Valery Shevchuk. V. Danilenko expands the thematic horizons of the novel genre, diversifies the expressive means and forms of realization of artistic material, encourages the reader to philosophical and psychological reflections. All of these content and formative components are combined in the text of the novel «Love in the Baroque style» due to the compositional reception of the road: the architect Valery Koladevich helps the mysterious woman Yulia Marinchuk to unravel the crossword left by her late husband. In solving the mysteries and traveling in Kiev, the protagonist learns about himself, thinks about life, thinks about the value of talent and relationships between man and woman. It turns out that this is the path of Valery Koladevich to death: as a fairy-tale hero, he passes the tests prescribed for him by death in order to know himself and thus to rise above everyday life. It is concluded that the motive of the «heavenly road» in V. Danylenko's novel «Love in the Baroque Style» is the main compositional technique: it acts in the meaning of the life path of the main character, his movement to death, in the course of which the character of his true essence and understanding is realized. existential problems, as well as finding one's self. In V. Shevchuk's novel «The house on the mountain», the motive of the road is a meaningful symbol: for some heroes it represents the peace of mind, happiness, search for the essence of existence, for others - pain, loss, fears and disappointment.