Розвиток української освіти і виховання, втілення в життя ідей національної освіти залежить від вивчення культурно-педагогічної спадщини України, аналізу й оцінки діяльності видатних постатей минулого. Такою непересічною постаттю в становленні української освіти був Мелетій Смотрицький. У 2019 році виповнилося 400 років від виходу його знаменитої «Грамматіки славєнския правилноє Сvнтаґма». Крім того, це і ювілей Букваря, який видавався у 1618 та 1621 роках. Виявлення внеску М. Смотрицького в розвиток української освіти та оцінка його педагогічної творчості є актуальною. У статті розглянуто педагогічну діяльність українського мовознавця, педагога Мелетія Смотрицького. З'ясовано роботу видатного мислителя і полеміста на посадах приватного учителя, професора, ректора, автора славнозвісної «Грамматіки славєнския правилноє Сvнтаґма», Букваря та самого терміну «буквар». Проаналізовано поради М. Смотрицького, як і чому навчати дітей, висловлені у зверненні «До вчителів шкільних» у «Граматиці», де перед нами фактично зразок методики навчання мови, з якої випливає, що вивчення мови неможливе без вивчення граматики, яка дасть учням уміння не тільки читати і розуміти прочитане, але й писати за правилами, викладати свої думки, знати порядок слів у реченні, правила, яких необхідно дотримуватися, щоб мова була чистою, що є і стилістичними настановами автора «Граматики». У статті звернуто увагу на правила, які в основних рисах зберігаються і в наш час, на терміни, розділові знаки, які запропонував М. Смотрицький, на його авторство нового на той час правопису.
Пропонована стаття є спробою зібрати в єдине джерело здобутки наукової літератури про освітню діяльність видатного мислителя, окреслити і популяризувати педагогічні погляди Мелетія Смотрицького, виявити його внесок у педагогічну спадщину України, донести до читача важливість педагогічної діяльності видатного ученого.
Матеріали проведеного дослідження можуть бути використані викладачами при написанні лекцій, студентами, аспірантами при вивченні історії української мови й історії педагогіки.
The development of Ukrainian education and upbringing, the implementation of the ideas of national education depends on the study of the cultural and pedagogical heritage of Ukraine, analysis and evaluation of the activities of prominent figures of the past. Meletii Smotrytskyi was such an outstanding figure in the formation of Ukrainian education. In 2019, it was 400 years since the publication of his famous "Slavic Grammar Correct Syntagma". In addition, it is the anniversary of the Hornbook, which was published in 1618 and 1621. Identifying the contribution of M. Smotrytskyi to the development of Ukrainian education and evaluation of his pedagogical work is relevant.The article considers the pedagogical activity of the Ukrainian linguist, teacher Meletii Smotrytskyi. The work of an outstanding thinker and polemicist in the positions of a private teacher, professor, rector, author of the famous "Slavic Grammar Correct Syntagma", the Hornbook and the term "hornbook" was clarified. M. Smotrytskyi's advice on how and why to teach children, expressed in the address "To school teachers" in "Grammar", where we actually have a sample method of language teaching, which shows that learning a language is impossible without learning grammar, which will give students skills not only to read and understand what is read, but also to write according to the rules, to express one's thoughts, to know the order of words in a sentence, the rules that must be followed to keep the language clean, which is the stylistic guidelines of the author of "Grammar". The article draws attention to the rules that are preserved in the main features in our time, the terms, punctuation, proposed by M. Smotrytsky, his authorship of a new spelling at the time.
The proposed article is an attempt to gather in a single source the achievements of scientific literature on the educational activities of a prominent thinker, to outline and promote the pedagogical views of Meletii Smotritskyi, to identify his contribution to the pedagogical heritage of Ukraine, to convey to the reader the importance of pedagogical activities. The materials of the research can be used by teachers in writing lectures, students, graduate students in studying the history of the Ukrainian language and the history of pedagogy.