The study is dedicated to the theoretical and practical aspects investigation of European American and Ukrainian experience of career growth of preschool teachers in the system of qualification development system. "Qualification development» (fortbildung) is interpreted as a professional duty aimed at deepening the acquired knowledge, skills and abilities necessary for the qualified activities of preschool teachers. It is determined that in European and American practice of pedagogical education qualification developmentof preschool teachers is carried out in five forms of professional development: formal education, certification, specialized training in the workplace, trainings or consultative forms of interaction, associations of practitioners or collegial professional groups. These forms of professional postgraduate education are implemented both in formal educational institutions (in most cases - institutes, universities) and in non-formal education. It is established that the purpose of the functioning of these associations is the integration between science and practice, as well as the creation of an independent community of stakeholders, professionals. Continuing education of preschool education specialists involves professional development of personality, professionalism, skills, modern thinking, professional development and retraining in vocational training, the ability to work in new economic conditions and provide high productive work and effective employment.
У дослідженні розкрито теоретико-прикладні аспекти європейського американського та українського досвіду кар’єрного зростання педагогів дошкільної освіти у системі підвищення кваліфікації. «Підвищення кваліфікації» (fortbildung) потрактовано як професійний обов’язок, що має на меті поглибити набуті знання, вміння і навички, необхідні для кваліфікованої діяльності дошкільних педагогів. Визначено, що у європейській та американській практиці педагогічної освіти підвищення кваліфікації педагогів дошкільної освіти здійснюється в цілому у п’яти формах професійного розвитку: формальна освіта, атестація, спеціалізоване навчання на робочому місці, тренінги або консультативні форми взаємодії, об’єднання практиків або колегіальні професійні групи. Ці форми професійної післядипломної освіти впроваджуються як в умовах формальних закладів освіти (в більшості випадках – інститути, університети) так і в умовах неформальної освіти. Встановлено, що метою функціонування цих об’єднань є інтеграція між наукою та практикою, а також створення незалежної спільноти зацікавлених сторін, професіоналів. Безперервне навчання спеціалістів дошкільної освіти передбачає професійний розвиток особистості, професіоналізму, майстерності, сучасного мислення, підвищення кваліфікації та перепідготовку в умовах професійного навчання, вміння працювати в нових економічних умовах і забезпечувати на цій основі високу продуктивну працю й ефективну зайнятість.