ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Tsvietkova, Hanna![]() |
|
dc.contributor.author | Panasenko, Ellina![]() |
|
dc.date.accessioned | 2023-01-25T09:32:15Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T09:32:15Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Tsvietkova, H. Ideas of self-improvement of teacher's personality in ukrainian pedagogical thoughts as a reflection of national-cultural identity of the ukrainian nation / H. Tsvietkova, E. Panasenko // Освіта ХХІ століття: реалії, виклики, тенденції розвитку : колективна монографія = The XXI century education: realities, challenges, development trends: collective monograph / за наук. ред. Ганни Цвєткової. ‒ Hameln : InterGING, 2020. ‒ С. 3-34. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38913 | |
dc.description.abstract | Based on the analysis of historical and pedagogical literature, the ideas of formation and development of the phenomenon of self-improvement of the teacher's personality as a reflection of the national-cultural identity of the Ukrainian people are studied, the periods of development of the phenomenon of self-improvement in the history of national pedagogical thought are determined; it is found that the phenomenon of self-improvement is an example of the intertwining of rational and irrational, intellectual and sensual; domestic models of self-improvement are characterized by cordocentrism, which reflects the mentality of the Ukrainian nation, the philosophy of the heart and the pedagogy of the soul. | uk |
dc.description.abstract | На підставі аналізу історико-педагогічної літератури досліджено ідеї становлення й розвитку феномену самовдосконалення особистості педагога як відображення національно-культурної ідентичності українського народу, визначено періоди розвитку феномену самовдосконалення в історії вітчизняної педагогічної думки; з’ясовано, що феномен самовдосконалення – приклад переплетіння раціонального та ірраціонального, інтелектуального й чуттєвого; вітчизняні моделі самовдосконалення характеризуються кордоцентричністю, що відображає ментальність української нації, філософію серця та педагогіку душі. | uk |
dc.language.iso | en | uk |
dc.publisher | InterGING | uk |
dc.subject | national and cultural identity | uk |
dc.subject | mindset of the Ukrainian nation | uk |
dc.subject | philosophy of the heart | uk |
dc.subject | the phenomenon of self-improvement | uk |
dc.subject | the personality of the teacher | uk |
dc.subject | cordocentrism | uk |
dc.subject | національно-культурна ідентичність | uk |
dc.subject | ментальність української нації | uk |
dc.subject | філософія серця | uk |
dc.subject | феномен самовдосконалення | uk |
dc.subject | особистість педагога | uk |
dc.subject | кордоцентричність | uk |
dc.title | Ideas of self-improvement of teacher's personality in ukrainian pedagogical thoughts as a reflection of national-cultural identity of the ukrainian nation | uk |
dc.title.alternative | Ідеї самовдосконалення особистості педагога в українській педагогічній думці як відображення національно-культурної ідентичності українського народу | uk |
dc.type | Monograph/book section | uk |