Цель работы – ознакомить практикующих врачей с новым способом определения величины контрастной чувствительности глаз у пациентов, в частности у детей, как в условиях поликлиники, так и в условиях школьного медицинского кабинета. Определение контрастной чувствительности – это высокоинформативное исследование для точной оценки функционального состояния зрительного анализатора. С помощью данного исследования можно обнаружить минимальные расстройства зрительных функций при заболеваниях сетчатки и зрительного нерва, нарушениях проводящих путей и центрального аппарата зрительного анализатора. Этой высокой чувствительности лишены стандартные методики (при использовании таблиц Сивцева-Головина или других аналогичных таблиц), при использовании которых измеряется разрешающая способность глаза только при максимальной контрастности.В данной статье описана простая в употреблении и доступная для применения при скрининговых осмотрах методика определения контрастной чувствительности с помощью «Матричной таблицы контрастных оптотипов». Авторами также предложен алгоритм обследования детей школьного возраста в условиях школьного медицинского кабинета и в условиях амбулаторного поликлинического приема. Для проведения обследования по предложенной методике нет необходимости в создании специальных условий, не нужны дорогостоящее оборудование и специально обученный персонал. С помощью применения этой методики улучшается диагностика заболеваний органа зрения на
самой ранней стадии, что невозможно при использовании традиционных скрининговых методов обследования в условиях школы и поликлиники. Этот быстрый, экономически дешевый, не требующий громоздкого офтальмологического оборудования, чувствительный на ранних, доклинических стадиях офтальмологических заболеваний метод можно рекомендовать для включения в перечень обязательных скрининговых исследований зрительного анализатора у школьников наряду с определением остроты зрения. Он позволяет улучшить раннюю диагностику и провести своевременное лечение патологии зрительного анализатора у детей и подростков.
Мета роботи – ознайомити практикуючих лікарів з новим способом визначення величини контрастної чутливості (КЧ) очей у пацієнтів, зокрема у дітей, як в умовах поліклініки, так і в умовах шкільного медичного кабінету. Визначення контрастної чутливості – це високоінформативне дослідження для точної оцінки функціонального стану зорового аналізатора. За допомогою даного дослідження можна виявити мінімальні розлади зорових функцій при захворюваннях сітківки та зорового нерва, порушеннях провідних шляхів і центрального апарату зорового аналізатора. Цієї високої чутливості позбавлені стандартні методики (при використанні таблиць Сивцева-Головіна або інших аналогічних таблиць), при використанні яких вимірю-
ється роздільна здатність очі тільки при максимальній контрастності. У даній статті описана проста у використанні і доступна для застосування при скринінгових оглядах
методика визначення контрастної чутливості за допомогою «Матричної таблиці контрастних оптотипів». Авторами також запропонований алгоритм обстеження дітей шкільного віку в умовах шкільного медичного кабінету і в умовах амбулаторного прийому в поліклініці. Для проведення обстеження за запропонованою методикою немає необхідності в створенні спеціальних умов, не потрібні дороге устаткування і спеціально навчений персонал.За допомогою застосування цієї методики покращується діагностика захворювань органу зору на самій ранній стадії, що неможливо при використанні традиційних скринінгових методів обстеження в умовах
школи та поліклініки. Цей швидкий, економічно дешевий, не вимагає громіздкого офтальмологічного обладнання, чутливий на ранніх, доклінічних стадіях офтальмологічних захворювань метод можна рекомендувати для включення в перелік обов'язкових скринінгових досліджень зорового аналізатора у школярів поряд з визначенням гостроти зору. Він дозволяє поліпшити ранню діагностику і провести своєчасне лікування патології зорового аналізатора у дітей і підлітків.
The purpose of the work is to familiarize practicing doctors with a new way of determining the eyes contrast sensitivity in children in conditions of a school medical office and an outpatient hospital. Materials and methods. This method is a simple screening method for determining eye contrast sensitivity, requiring a minimum time expenditure (less than 1 minute) and allowing to characterize eyes contrast sensitivity with the usual one-dimensional indicator convenient for the oculum, diagnose at early stages a decrease in refraction anomaly and to detect eye pathology in children and adolescents at an early stage, even before the appearance of complaints and clinical manifestation. The definition of contrast sensitivity is a highly informative study for an accurate assessment of the functional state of the visual analyzer. With the help of this study, it is possible to detect minimal disorders of visual functions in diseases of the retina and optic nerve, disorders of the pathways and the central apparatus of the visual analyzer. The standard techniques are deprived of such high sensitivity (when using Sivtsev-Golovin tables or other similar tables), which help measure the eye resolution at the maximum contrast only. This article describes an easy-to-use and available for screening examination method for determining contrast sensitivity using the "Matrix table of contrast optotypes". The authors also proposed an algorithm for examining children of school age in the conditions of a school medical office and in an outpatient hospital. To conduct a survey on the proposed methodology, there is no need to create special conditions, buy expensive equipment
and involve specially trained personnel. Application of this technique improves diagnosis of the eye diseases at the earliest stages, which is impossible when using traditional screening methods of examination in the conditions of a school medical office and an
outpatient hospital. This fast and inexpensive method, which does not require bulky ophthalmologic equipment, sensitive at early preclinical stages of ophthalmic diseases, can be recommended for inclusion in the list of mandatory screening studies of the visual analyzer in schoolchildren along with the definition of visual acuity. It allows improving
early diagnosis and timely treatment of the pathology of the visual analyzer in children and adolescents. Further research in this direction will be aimed at creating an algorithm for determining contrast sensitivity as an early screening method for the early detection of refractive errors, as well as assessing the performance of the visual analyzer in schoolchildren in visual work with various screen information carriers, for valid recommendations on the duration and nature of the visual load among schoolchildren of different ages.