Зроблена спроба розглянути соціально-ціннісні ініціативи студентів, зокрема
майбутніх учителів, у 1960-х – на початку 1970-х років. У науковій історіографії дана
проблема отримала тільки часткове висвітлення. Дослідники, у перші десятиріччя ХХІ століття, переосмислюють історію студентського руху, проблеми соціалізації студентської молоді, залучення її до активного громадсько-політичного та соціально-економічного й національно-культурного життя. Водночас, аналіз історіографічної літератури засвідчує відсутність цілісного наукового дослідження, присвяченого соціально-ціннісним ініціативам студентів, зокрема, майбутніх учителів, у 1960-х – 1970-х роках. Виявлені автором архівні матеріали дають можливість якісніше дослідити проблеми студентського самоврядування,
окреслити перспективні напрями подальшого вивчення та всебічного узагальнення історії соціально-ціннісних ініціатив студентської молоді в Україні.У статті проаналізовані архівні документи чотирьох архівів, трьох фондів і шести справ з досліджуваної проблеми, розкрито зміст роботи студентських таборів праці та відпочинку, спеціалізованих студентських загонів, форми і методи студентського самоврядування. Велику увагу приділено актуалізації вчительської професії серед молоді. На основі виявлених документів автор робить висновок про те, що в досліджуваний період в системі соціально-ціннісних ініціатив студентів
особливе місце відводилося залученню їх до суспільно-корисної праці: будівництва промислових і культурно-побутових об'єктів, сільськогосподарських споруд, житлових будинків. Окреслено ідею самообслуговування місць проживання студентської молоді. Доведено, що ректорати більшості закладів вищої освіти України, а також громадські організації, у тому числі і профспілкові студентські штаби та інші об’єднання уміло управляли виробничими процесами, тісно взаємодіяли із студентською молоддю, були не поруч з нею, а разом.
An attempt was made to consider the social and value initiatives of students, in particular future teachers, in the 1960s – early 1970s. In scientific historiography, this problem has received only partial coverage. Researchers, in the first decades of the XXI century, rethink the history of the student movement, the problems of socialization of student youth, their involvement in active socio-political and socio-economic and national-cultural life. At the same time, the analysis of historiographical literature shows the lack of a
comprehensive scientific study on the social and value initiatives of students, in particular, future teachers, in the 1960s – 1970s. The archival materials discovered by the author provide an opportunity to better explore the problems of student self-government, to outline promising areas for further study and comprehensive
generalization of the history of social and value initiatives of student youth in Ukraine.Archival documents of four archives, three funds and 6 cases, concerning the researched topic, have been analyzed. The contents of
the functioning of student labor and leisure camps, specialized student groups, forms and methods of student self-government have been disclosed. Much attention has been paid to the actualization of the teaching profession among young people. Based on the identified documents, the author conclude that in the researched period in the system of social and value initiatives of students a special place was given to
attracting them to socially useful work: construction of industrial and cultural facilities, agricultural buildings, residential buildings. The idea of self-service of student residence places have been outlined. It has been proven that the rectors of most higher education institutions in Ukraine, as well as public organizations, including trade union student headquarters and other associations, skillfully managed production processes, worked closely with student youth, and were close to them.