The article investigates theoretical and methodological basis of formation professional competence of prospective engineering specialists in higher technical education institutions. On the basis of the analysis of modern concepts essence, purpose, and management of prospective engineers’ training in higher technical educational establishments from the perspective of the competence approach realization are reconsidered. The aim of the article is to study the theoretical and methodological foundations of prospective engineers’ professional competences formation as a basis for their professional training. Theoretical research methods were used during research, namely: study and analysis of psychological-pedagogical, normative and special literature on the research issue; analysis of state educational standards, programs, textbooks and teaching materials. stages of professional competence formation of prospective specialists of engineering profile are characterized: formation of professional intentions and orientation; specific professional knowledge and skills acquisition; professional development of a technical field specialist. The article focuses on personal value orientations of prospective engineering specialists in the process of their professional competence formation. The structural components of professional competence are defined: humanitarian, engineering-theoretical, technological, practical, managerial, research, informational, economical, economic-legal and ecological. The importance of professional orientation principle realization of prospective engineers training in the process of their professional competence formation is considered. The effectiveness of professional competences formation of prospective engineers is proved aiming at highly qualified technical specialists training.
У статті досліджуються теоретико-методологічні засади формування професійної компетентності майбутніх інженерних фахівців у вищих технічних закладах освіти. На основі аналізу сучасних концепцій переосмислюються сутність, мета, зміст підготовки майбутніх фахівців інженерного профілю у вищих технічних закладах освіти з позиції реалізації компетентнісного підходу. Мета статті полягає в дослідженні теоретико-методологічних засад формування професійних компетентностей майбутніх фахівців інженерного профілю як основи їх підготовки. У роботі використовуються теоретичні методи дослідження: вивчення та аналіз психолого-педагогічної, нормативної та спеціальної літератури з проблеми дослідження; аналіз державних освітніх стандартів, програм, навчальних посібників і методичних матеріалів. Характеризуються етапи формування професійної компетентності майбутніх фахівців інженерного профілю: формування професійних намірів і спрямованості; оволодіння спеціальними професійними знаннями й уміннями; професійне становлення фахівця технічної сфери. Акцентується увага на ціннісних орієнтаціях особистості майбутнього інженерного фахівця в процесі формування його професійної компетентності. Обґрунтовуються структурні компоненти професійної компетентності: гуманітарний, інженерно-теоретичний, технологічний, практичний, управлінський, науково-дослідницький, інформаційний, економічний, господарсько-правовий та екологічний компоненти. Виділяється важливість реалізації принципу професійної спрямованості підготовки майбутніх інженерів у процесі формування їх професійної компетентності. Доводиться ефективність формування професійних компетентностей майбутніх інженерів з метою підготовки висококваліфікованих фахівців технічного профілю.