The paper deals with the forming of critical thinking education and upbringing in a modern school as a continuous psychological and pedagogical process, aimed at forming students with appropriate knowledge, culture and consciousness. In terms of reforming secondary education, the transition from a knowledgeable to a competent paradigm, considerable attention in these processes is given to primary school. Critical thinking is now one of the fashion trends in education. The fact that its development is one of the cross-cutting tasks of the educational process is also stated in the Concept of the New Ukrainian School.
But where to start? How to teach children to distinguish between fact and subjective vision, not to be manipulated? Our answer is to use methods of developing critical thinking during lessons. Critical thinking is a complex and multilevel phenomenon. To think critically means to freely use high-level mental strategies and operations to formulate sound conclusions and assessments, to make decisions. From the pedagogical point of view, critical thinking is a set of mental operations characterized by human ability: analyze, compare, synthesize, evaluate information from any source; see problems, ask questions; make hypotheses and evaluate alternatives; make conscious choices, make decisions and justify them.
У статті йдеться про формування критичного мислення навчання та виховання в сучасній школі як безперервного психолого-педагогічного процесу, спрямованого на формування в учнів відповідних знань, культури та свідомості. В умовах реформування середньої освіти, переходу від знаючої до компетентної парадигми значна увага в цих процесах приділяється початковій школі. Критичне мислення зараз є однією з модних тенденцій в освіті. Про те, що її розвиток є одним із наскрізних завдань навчально-виховного процесу, говориться й у Концепції Нової української школи. Але з чого почати? Як навчити дітей розрізняти факти та суб’єктивні бачення, щоб не маніпулювати? Наша відповідь – використовувати на уроках методи розвитку критичного мислення. Критичне мислення є складним і багаторівневим явищем. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків та оцінок, для прийняття рішень. З педагогічної точки зору критичне мислення – це сукупність розумових операцій, що характеризуються здібностями людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-якого джерела; бачити проблеми, задавати питання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати їх.