Впровадження змішаного та дистанційного навчання в умовах карантину та воєнного часу змінили підходи до організації освітнього процесу в початковій школі. Значні зміни відбулись і у взаємодії вчителя з батьками учнів, які відбуваються в умовах он-лайн середовища, та викликають у працюючих вчителів значні утруднення. Таким чином, впровадження технологій дистанційного навчання підвищує актуальність питання педагогіки партнерства, взаємодії між всіма учасниками освітнього процесу та підготовки до її вирішення майбутніми учителями початкової школи. Підготовка студентів до роботи з батьками молодших школярів в умовах дистанційного навчання є цілісним, складним багатокомпонентним процесом оволодіння студентами спеціальними знаннями, уміннями, навичками, формування у них практичного досвіду успішної взаємодії “вчитель-учень-батьки” в умовах онлайн-середовища.
У статті висвітлено питання підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з батьками в умовах змішаного та дистанційного навчання. Здійснено сутнісну характеристику базових понять досліджуваної проблеми: “педагогічне партнерство”, “готовність майбутніх учителів до партнерської взаємодії в умовах дистанційного навчання” тощо. Визначено компоненти готовності майбутнього вчителя до партнерської взаємодії в умовах дистанційного навчання. Обґрунтовано та перевірено під час експерименту педагогічні умови підготовки студентів до роботи з батьками в умовах змішаного та дистанційного навчання: формування у студентів позитивної мотивації до педагогічної взаємодії з батьками в онлайн середовищі; засвоєння студентами знань та формування практичних вмінь щодо здійснення просвітницької роботи та планомірної практичної роботи з батьками; практикування у розробці блогів для партнерства з учасниками освітнього процесу.
Одним із сучасних освітніх середовищ для взаємодії з батьками в період дистанційного навчання виступає блог учителя. Мета створення блогів полягає у підбір необхідних навчальних матеріалів для батьків та розміщення їх на Інтернет ресурсах з метою надання можливості користуватися ними для автономного забезпечення освітнього процесу вдома. Педагогічний потенціал блогу полягає в комунікації, отриманні та трансформації знань в онлайн-режимі між учасниками освітнього процесу. Завдяки блогу можна показувати майстер-класи, робити інтерактивне спілкування між батьками та вчителем. Отже, блог – це майданчик для педагогічних дискусій, консультацій та отримання додаткової інформації.
The introduction of blended and distance learning under quarantine and wartime conditions has changed approaches to the organization of the educational process in elementary school. Significant changes have also taken place in the interaction between the teacher and the parents of pupils, which take place in an online environment and cause significant difficulties for teachers. Thus, the introduction of distance learning technologies increases the relevance of the issue of partnership pedagogy, the interaction between all participants in the educational process, and preparation for its implementation by future elementary school teachers. Preparing students to work with parents of junior schoolchildren in the context of distance learning is a holistic, complex multi-component process of mastering special knowledge, and skills by students, and shaping their practical experience of successful “teacher-pupil-parents” interaction in an online environment.
The article covers the issues of preparing future elementary school teachers to work with parents in conditions of blended and distance learning. An essential characteristic of the basic concepts of the problem under study has been carried out: “pedagogical partnership”, “readiness of future teachers for partnership interaction in conditions of distance learning”, etc. The components of the future teacher’s readiness for partnership interaction in the conditions of distance learning have been outlined. The pedagogical conditions for preparing students to work with parents in conditions of blended and distance learning were substantiated and tested during the experiment: the formation of students’ positive motivation for pedagogical interaction with parents in an online environment; assimilation of knowledge by students and the development of practical skills for the implementation of educational work and systematic practical work with parents; practice in designing blogs for partnership with participants in the educational process.
One of the modern educational environments for interacting with parents during distance learning is a teacher’s blog. The purpose of creating blogs is to select the necessary educational materials for parents and place them on Internet resources in order to provide an opportunity to use them for autonomous provision of the educational process at home. The pedagogical potential of a blog lies in communication, obtaining and transforming knowledge online between participants in the educational process. With a help of the blog, one can carry out workshops, and make interactive communication between parents and the teacher. So, a blog is a platform for conducting pedagogical discussions, consultations, and providing additional information.