У статті розглянуто особистісно-професійній саморозвиток викладача як вихідне психолого-педагогічне поняття. В межах цього підходу педагогічну діяльність описують з погляду тих вимог, що висуваються до викладача при її виконанні. Приділяється увага до місця особистості викладача в освітньому процесі, до головних шляхів розвитку професійної діяльності викладача згідно з умовами сучасного освітнього процесу, а також шляхам створення такого освітньо-розвиваючого середовища, в якому творча діяльність викладача професіонала відігравала б головну роль. Також розглядається необхідність розвивати прагнення й потребу викладача усвідомити свою особистісну і професійну сутність, місце і призначення в навчальному організмі, що розвивається, готовність до безперервного професійного самовдосконалення. Наголошується на значущості виховання, яке має сприяти розвиткові самостійності мислення і винахідництву, як і розум людини, що розвивається самостійно у дії. Сьогодні своїми основними завданнями педагогічні колективи вищих навчальних закладів вважають розвиток кожного студента з домінантою індивідуальних і творчих можливостей та формування цілеспрямованої особистості, здатної до саморегуляції передбачення, конструювання власної життєвої стратегії. Виходячи з цього модернізується організація навчально-виховного процесу. Орієнтиром змісту освіти є праця на особистість. В минулому роль учня в системі освіти мала виходити з потреб держави. Сьогодні акценти розставлено інакше: маємо зробити людину такою, щоб вона могла вирішувати державні завдання за своїм покликанням, бути високоморальною, духовно розвиненою, мобільною в своєму розвитку. Адже корисна діяльність людини – це результат розвитку її розуму, інтелекту, здібностей.
The article examines the professional individual preparation of a teacher, its creative activity and its readiness to develop its professional skills and abilities. The process of professional-pedagogical preparation has to be implemented in different directions: semantic, goal-motivational, technological. This approach provides the possibility to emphasize the most effective ways of preparation of the professional teacher. Attention is paid to the place of the teacher’s personality in the educational process, to the main ways of developing the teacher’s professional activity according to the conditions of the modern educational process, and to creating such an educational and developmental environment in which the teacher’s creative activity would play a major role. The need to develop the desire and need of the teacher to realize their personal and professional essence, place and purpose in the developing educational body, readiness for continuous professional self-improvement is also considered. The importance of education, which should strive for independence of thinking and invention, as well as the human mind, which develops independently in action. Today, the main tasks of pedagogical teams of higher education institutions are the development of each student with a dominance of individual and creative abilities and the formation of a purposeful personality capable of self-regulation, anticipation, construction of their own life strategy. Based on this, the organization of the educational process is being modernized. The guideline of the content of education is work on the individual. Once the role of the student in the education system had to be based on the needs of the state. Today the accents are placed differently: we must make a person such that he can solve state tasks according to his vocation, be highly moral, spiritually developed, mobile in his development. After all, useful human activity is the result of the development of his mind, intellect, abilities.