У статті розглянуто проблему формування методичної культури майбутніх викладачів музичних дисциплін, зокрема фортепіано, у процесі їх фахової підготовки на мистецьких факультетах закладів вищої педагогічної освіти. Вивчено роботи науковців, які досліджували поняття педагогічної культури та професійно-педагогічної культури з метою визначення її методологічних основ. Проаналізовано функції методичної культури педагога-музиканта, особливості її розвитку у процесі професійної підготовки. Виділено компоненти педагогічної культури, що відповідають основним видам педагогічної діяльності викладача і знаходять свій відбиток у її реалізації. Означено зв’язок між теоретичною і практичною підготовкою викладача мистецьких дисциплін та окреслено специфіку його майбутньої професійної діяльності. Визначено методичну діяльність педагога, різноманітну за видами та змістом, як основну форму реалізації та розвитку його методичної культури. Актуалізовано необхідність формування спеціальних здібностей та умінь у піаністів у зв’язку з сучасними вимогами до змісту та кінцевих результатів процесу підготовки фахівців музично-педагогічного профілю. Встановлено, що поєднання педагогом-музикантом у своїй роботі різноманітної діяльності (педагогічної, виховної, організаторської, просвітницької, виконавської тощо) має велике значення для вирішення педагогічних завдань, спрямованих як на формування професійних умінь учнів, так і вдосконалення методичної культури самого викладача. Зазначено, що формування основ методичної культури у процесі професійної освіти буде успішнішим, якщо на музично-педагогічному факультеті створено об’єктивні педагогічні умови, що дозволяють формувати методичні знання, опановувати сутністю та специфікою методичної культури. Підкреслено значущість фахової підготовки майбутнього педагога у класі фортепіано, визначено принципи роботи зі студентами, що сприятимуть формуванню у них методичної культури.
The article deals with the problem of the formation of the methodological culture of future teachers of musical disciplines, in particular piano, in the process of their professional training at the faculties of arts of institutions of higher pedagogical education. The works of scientists who studied the concept of pedagogical culture and professional pedagogical culture were studied in order to determine its methodological foundations. The functions of the methodical culture of a teacher-musician, the features of its development in the process of professional training are analyzed. The components of pedagogical culture are identified, which correspond to the main types of pedagogical activity of the teacher and are reflected in its implementation. The connection between the theoretical and practical training of a teacher of musical disciplines is determined and the specifics of his future professional activity are outlined. The methodological activity of the teacher, diverse in types and content, is determined as the main form of implementation and development of his methodological culture. The need for the formation of special abilities and skills among pianists has been updated in connection with modern requirements for the content and final results of the process of training specialists in the musical and pedagogical profile.
It has been established that the combination of a variety of activities (pedagogical, educational, organizational, educational, performing, etc.) by a teacher-musician in his work is of great importance for solving pedagogical problems aimed both at developing the professional skills of students and improving the methodological culture of the student himself. teacher. It is noted that the formation of the foundations of methodological culture in the process of vocational education will be more successful if objective pedagogical conditions are created at the Faculty of Music and Education, allowing the formation of methodological knowledge, mastering the essence and specifics of methodological culture. The importance of professional training of the future teacher in the piano class is emphasized, the principles of working with students are determined, which will contribute to the formation of their methodological culture.