У статті розглядаються питання, що стосуються мотивів навчальної діяльності учнів. Аналізуючи мотиви навчання учнів, маємо на увазі насамперед те, що спонукає їх до цієї діяльності, тобто всі ті психологічні моменти, якими визначається активність учнів в процесі навчання, різноманітні потреби і форми їх психічного відображення і переживання. Розглянуто види мотивів навчальної діяльності та їхній взаємозв’язок.
Мотиви першого виду ніби закладені в самому процесі навчання, зумовлені його формою, змістом, перебігом. Це – допитливість, інтерес до знань, потреба в розумовій діяльності, у пізнанні, у розширення знань про навколишню дійсність, різноманітні інтелектуальні почуття, прагнення здобути нові знання й навчитись їх застосовувати, вдосконалювати свої пізнавальні можливості, інтелектуальні здібності.
Мотиви другого роду формуються під впливом навколишньої дійсності, сім’ї, всієї навчально-виховної роботи школи. У цьому плані навчання для учнів є певною формою участі в житті суспільства. Найчастіше вони виступають у формі комплексу прагнень і почуттів, в яких основним є переживання зовнішнього чи внутрішнього обов’язку. До найважливішої групи належать суспільно-політичні мотиви, завдяки яким навчання в школі розглядається як високий суспільний обов’язок. Такі спонукання серйозно впливають на перебіг навчальної діяльності учнів, надають їй суспільного значення. Значну групу становлять мотиви соціального престижу: прагнення учня стверджувати свою особистість, а також мотики, пов’язані з почуттям власної гідності, намагання посісти певне місце в доступних йому суспільних відносинах. Важливу роль у спонуканні до навчальної діяльності відіграють комунікативні мотиви, пов’язані з потребою спілкуватися з іншими людьми, з прагненням здобути їх оцінку схвалення або з прагненням наслідувати їх. Велике значення для стимулювання зусиль учнів у процесі навчання мають мотиви, пов’язані з потребою у самовихованні, прагненням особистості до самовдосконалення. Для окремих учнів актуальними є мотиви утилітарного порядку. Такі учні розглядають освіту як шлях до певних матеріальних вигід. До окремої групи належать мотиви тривожності (страху). Це побоювання незадовільних оцінок, що завдають удару амбіції учня, його статусу в класному колективі чи сім’ї, страх перед різними покараннями за незадовільне виконання навчальних обов’язків. Показано значення психології мотивів навчальної діяльності учнів.
The article deals with issues related to the motives of students’ learning activities. Analyzing the motives for teaching students, we mean, first of all, what induces them to this activity, that is, all those psychological moments that determine the activity of students in the learning process, various needs and forms of their mental reflection and experience. The types of motives of educational activity and their interrelation are considered.
Motives of the first type seem to be embedded in the very process of learning, due to its form, content, course. This is curiosity, interest in knowledge, the need for mental activity, for cognition, for expanding knowledge about the surrounding reality, a variety of intellectual feelings, the desire to acquire new knowledge and learn how to apply it, improve one’s cognitive abilities, intellectual abilities. Motives of the second kind are formed under the influence of the surrounding reality, the family, and the entire educational work of the school. In this regard, learning for students is a certain form of participation in society. More often they appear in the form of a complex of aspirations and feelings, in which the main thing is the experience of external or internal debt. The most important group includes socio-political motives, due to which schooling is regarded as a high social duty. Such motives have a serious impact on the course of educational activity of students, give it social significance. A significant group is made up of motives of social prestige: the desire of the student to assert his personality, as well as hoes associated with self-esteem, attempts to take a certain place in the social relations available to him. An important role in the motivation for learning activities is played by communicative motives associated with the need to communicate with other people, with the desire to get their assessment of approval or with the desire to imitate them. Of great importance for stimulating the efforts of students in the learning process are motives associated with the need for self-education, the desire for self-improvement. For individual students, motives of a utilitarian order are relevant. Such students view education as a path to certain material gains. A separate group includes the motives of anxiety (fear). These are fears of unsatisfactory grades that strike at the student’s ambitions, his status in a class team or family, fear of various punishments for unsatisfactory performance of academic duties. The significance of the psychology of motives for the educational activity of students is shown.