В основу статті покладено концепцію розвинутого навчання. Сучасний етап розвитку музичного мистецтва характеризується різними стилями та жанрами фортепіанного виконання, оригінальністю творчих задумів різних форм їхнього сценічного втілення, що в свою чергу потребує відповідальності підготовки виконавців до їх майбутньої роботи. У статті охарактеризовані основні види музичної діяльності, показані складні аспекти та роль фортепіано в підготовці студентів до музичної діяльності. Виділено комплекс одного з основних музичних здібностей студента за важливістю і значенням – музичний слух, звуковидобування. У статті розглядається надати студентам знання не тільки необхідні, але й різнобічні, які стосуються різних аспектів музичної діяльності. Тобто вони повинні бути пов’язані з фаховою освітою, з виконавсько-технічним володінням інструментом, враховувати таких здібностей студентів-музикантів, як музичний слух, гра кантиленної музики, технічні здібності.
Автори виходять з того, що прийоми та засоби оволодіння студентами виконавською технікою сприяють їхньому загальномузичному розвитку, а методи володіння цією технікою впливають на їхній художній та естетичний розвиток. Звідси пріоритет широкого за діапазоном впливу на студента багатосторонніх за суттю прийомів та методів роботи викладача на заняттях, серед яких один з основних є розвиток музичного слуху. В музичній педагогіці є методи, арсенал яких дуже великий і спирається на велику кількість факторів: здібностей студентів, довишівської підготовки, працездатності, інтелекту. Кожний метод роботи, котрий дає результат, заслуговує на увагу, має право на існування. І тому у статті надано різні рекомендації, розкрити прийоми, методи і способи роботи над музичним слухом, котрі мають універсальний діапазон впливу на формування музиканта, на розвиток усього комплексу здібностей та вмінь студента, які необхідні в майбутній музично-педагогічній діяльності і сприяють їхньому загальномузичному розвитку.
У статті ставиться за мету надати студентам знання роботи над музичним слухом не тільки необхідні, але й різнобічні, які стосуються різних аспектів музичного слуху, формуванню необхідних психологічних рис та навичок, їхньої технічної майстерності, концентрації волі. Показано, що вміння слухати себе, виконуючи твір повністю, – важливий контролюючий і коригуючий фактор, який, насамперед, залежить від слухового уявлення цілого, від відчуття форми, виконавської волі, від фантазії виконавця. Автори думають, що використовуючи статтю у навчальному процесі, допоможе підвищити навчально-виховну, виконавську та художньо-естетичну діяльність на заняттях фортепіано як студентів-музикантів, так і викладачів.
The article is based on the concept of advanced learning. The current stage of development of musical art is characterized by different styles and genres of piano performance, originality of creative ideas of various forms of their stage embodiment, which in turn requires the responsibility of preparing performers for their future work. The article describes the main types of musical activities, shows the complex aspects and the role of the piano in preparing students for musical activities. The complex of one of the basic musical abilities of the student on importance and value – musical hearing, sound extraction is allocated. The article considers to provide students with knowledge not only necessary, but also diverse, which relate to various aspects of musical activity. That is, they should be related to professional education, to the performance and technical mastery of the instrument, to take into account such abilities of music students as musical hearing, cantilena music, technical abilities. The authors assume that the techniques and means of mastering the performance technique by students contribute to their general musical development, and the methods of mastering this technique affect their artistic and aesthetic development. Hence the priority of a wide range of impact on the student of multifaceted techniques and methods of work of the teacher in the classroom, among which one of the main is the development of musical hearing. In music pedagogy there are methods whose arsenal is very large and is based on a large number of factors: the abilities of students, Dovyshev training, efficiency, intelligence. Every method of work that yields results deserves attention, has the right to exist. Therefore, the article provides various recommendations to reveal techniques, methods and ways of working on musical hearing, which have a universal range of influence on the formation of the musician, the development of the whole set of abilities and skills of students. musical development. The aim of the article is to provide students with knowledge of musical hearing not only necessary but also diverse, which relate to various aspects of musical hearing, the formation of the necessary psychological traits and skills, their technical skills, concentration. It is shown that the ability to listen to yourself, performing the work completely, is an important controlling and correcting factor, which primarily depends on the auditory perception of the whole, the sense of form, performance will, the imagination of the performer. The authors think that using the article in the educational process will help increase educational, performing and artistic-aesthetic activities in piano lessons for both music students and teachers.