Процес підготовки майбутнього вчителя технологій повинен бути зорієнтований на актуальність змістового наповнення освітніх програм, за якими реалізується відповідний освітній процес. На особливу увагу заслуговують проектні та техніко-технологічні компетентності майбутнього фахівця. Зокрема, важливим компонентом професійної готовності вчителя технологій є його графічні знання, вміння та навички. Серед широкого спектру графічних понять особливу увагу варто звернути на питання, які пов’язані з правилами оформлення робочих креслень – документів, за якими відбувається безпосереднє виготовлення деталей виробу (об’єкта проектування).
У статті представлені шляхи оптимізації процесу формування знань про правила виконання та читання робочих креслень деталей як одного з базових елементів реалізації творчого задуму в процесі проектно-технологічної діяльності. Проаналізовано зміст та послідовність опрацювання теми “Виконання та читання робочих креслень” майбутніми фахівцями, що навчаються за спеціальністю 014.10 Трудове навчання та технології. Результати представленого дослідження переконливо доводять, що процес формування графічних знань, умінь та навичок щодо виконання та читання робочих креслень буде значно ефективнішим, якщо процедура буде проводитися з використанням спеціальних вправ, які мають відповідне методичне обґрунтування. Зокрема, на всіх етапах вивчення теми потрібно визначати такий перелік видів графічних робіт, використовувати такі методи навчання, які сприяли б формуванню компетентностей щодо визначення раціонального положення деталі на полі креслення, виконання виносних елементів, нанесення розмірів, використання умовностей, що дозволяють зменшити кількість і розмір зображень, позначення похилу та конусності та ін.
The article deals with the ways to optimize knowledge formation on the rules to realize and interpret working sketches of the elements. They are described to be basic components for realizing creative schemes while project and technological activity. The content and succession of the issue ’Realizing and Interpreting of Working Sketches’ adapting of would-be specialists of the specialty 014.10 Work Training and Technologies have been analyzed. The fact that every studying stage of the issue ’Realizing and Interpreting of Working Sketches’ should include the definite list of graphic works has been proved. The list, the teaching methods to promote the formation of the competences to settle the rational attitude of the element on the sketching space, accomplishment of the removable elements, dimensions and conditionality application are to be used in order to release the image number and size, as well as the indication of slope and taper, etc.
It has been accentuated that the issue content promotes realization of the tasks of interdisciplinary character. The information to be received by a student while studying other courses is just to be systemized and retraced excluding repeated explanations. While studying the issue/the topic the following teaching forms are recommended: to reflect the element’s form with the minimum number of images; to apply dimensions on the sketching element; to realize sketches of the finished elements with the minimum number of images including the dimensions application, as well as of the surface roughness; to interpret the working sketches of the elements including the questions to the sketch; to apply the forms admittance and the surfaces distribution on the sketch; to apply the covering marks, thermal and workings of other types on the sketch; to design taper and slope.
The results of the performed search convincingly prove that the formation of graphic knowledge, skills and abilities on the realization and interpretation of working sketches is to be more effective if the process is held using specific exercises which are of the appropriate methodological explanation.