У статті подано аналіз результатів опитування вчителів біології закладів загальної середньої освіти. Сучасний вчитель – це не просто вчитель-предметник. Це творча особистість, професіонал, людина, яка розвивається, постійно підвищує свій професійний рівень. Перед вчителем стоїть завдання навчити школярів новому мисленню, самопізнанню та саморозвитку. Вчитель біології повинен забезпечити формування природничої грамотності учнів. Результати опитування свідчать про те, що серед вчителів біології переважна більшість “невипадкові люди”, їх мотивація під час вибору професії була пов’язана зі змістом майбутньої педагогічної діяльності. Більшість педагогів визнали, що професію вони обрали свідомо. В основі вибору було переконання, що саме вони внесуть свій вклад у розвиток біологічної освіти. Вчителі біології вказують на цінність і цікавість своєї професії, яка допомагає реалізувати їм на практиці свої уміння. На випадковість вибору професії вчителя біології вказують переважно молоді респонденти, частина з них найближчим часом планує змінити сферу своєї трудової діяльності. Педагоги, які брали участь в опитуванні високо оцінюють свою професійну підготовку, рівень інформаційної грамотності, систему підвищення кваліфікації. Однак вони одностайні в тому, що поліпшенню якості біологічної освіти заважають перевантажені навчальні програми та недосконалі підручники. Більшість респондентів звертають увагу на незадовільний стан матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, недостатність стимулів та підтримки успішних вчителів біології, рівень їх заробітної плати та низька мотивація учнів до начальної діяльності з біології. Актуальним натепер є питання ефективності роботи вчителя. Вчителі біології визнали перспективною і підтримали ідею оцінювання ефективності роботи вчителя на основі самооцінювання та взаємного оцінювання за розробленими критеріями. Оцінювання ефективності діяльності вчителя має сприяти його особистісному та професійному розвитку.
The article presents an analysis of the results of a survey of biology teachers in general secondary education. The modern teacher is not just a subject teacher. He is a creative person, a professional, a person who develops, constantly improves his professional level. The teacher has a task to teach students new thinking, self-knowledge and self-development. The biology teacher must ensure the formation of students’ natural literacy. The results of the survey show that the vast majority of biology teachers are “non-random people”, their motivation in choosing a profession was related to the content of future teaching activities. Most teachers admitted that they chose the profession consciously. The choice was based on the belief that they will contribute to the development of biological education. Biology teachers point to the value and interest of their profession, which helps them to put their skills into practice. The randomness of choosing the profession of biology teacher is indicated mainly by young respondents, some of whom plan to change the field of their work in the near future. Teachers who took part in the survey highly appreciate their professional training, level of information literacy, in-service training system. However, they are unanimous that overloaded curricula and imperfect textbooks hinder the improvement of the quality of biological education. Most respondents draw attention to the unsatisfactory condition of the material and technical base of secondary schools, lack of incentives and support for successful biology teachers, their salaries and low motivation of students to start biology activities. The issue of teacher efficiency is relevant now. The practice of evaluating his work based on the results of external independent evaluation cannot be considered correct. Biology teachers recognized the idea of evaluating the effectiveness of teachers’ work on the basis of self-evaluation and mutual evaluation according to the developed criteria. Evaluating the effectiveness of a teacher should contribute to his personal and professional development.