У статті розглянуто теоретичні й практичні аспекти формування у майбутніх учителів нефілологічних спеціальностей комунікативної культури як показника професіоналізму сучасного педагога. Комунікативна діяльність педагога зумовлена певними мотивами, цілями і передбачає прояв цілого ряду комунікативних дій.
На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури і практичного досвіду обґрунтовано важливість і необхідність формування у студентів вищої педагогічної школи комунікативної культури як важливого складника педагогічної культури і показника рівня професійної педагогічної майстерності.
Розкрито зміст і основі завдання окремих гуманітарних дисциплін та їх значення у формуванні комунікативної культури майбутнього вчителя нефілологічних спеціальностей. Адже роль комунікації є визначальною, оскільки вона забезпечує (у різних жанрах і формах прояву) засвоєння особистістю соціального досвіду, оволодіння духовною, інтелектуальною культурою, пізнання світу й самого себе, що в кінцевому результаті проявляється в її поведінці (в соціумі), ставленні до інших.
Розглянуто особливості організації навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів з використанням інноваційних форм навчання, відповідного навчально-методичного забезпечення, розробки цілісної системи творчих завдань і вправ, а також визначено необхідність створення при цьому відповідних психолого-педагогічних умов, які ефективно сприяють формуванню комунікативної культури вчителя. Адже успішність діяльності учителя значною мірою визначається не тільки знаннями й здібностями, але й рівнем сформованості у нього комунікативної грамотності.
The article considers the theoretical and practical aspects of the communicative culture formation of non-philological specialties future teachers as an indicator of modern teacher professionalism. The communicative activity of the teacher is determined by certain motives, goals and involves the ostent of a number of communicative actions.
Based on the theoretical analysis of psychological and pedagogical literature and practical experience, the importance and necessity of communicative culture mastering by higher pedagogical school students as an important component of pedagogical culture and an indicator of the level of professional pedagogical skills. After all, the role of communication is decisive, as it ensures (in various genres and forms of manifestation) the personal assimilation of social experience, mastery of spiritual and intellectual culture, knowledge of the world and oneself, which ultimately manifests itself in its behavior (in society), attitude towards others. The content and basis of the task of certain humanities disciplines and their importance in the formation of communicative culture of the future teacher of non-philological specialties are revealed. 1`
The features of future teachers educational and cognitive activities organization with the use of innovative forms of teaching, appropriate educational and methodological support, development of a holistic system of creative tasks and exercises, and the need to create appropriate psychological and pedagogical conditions that effectively contribute to the communicative culture of teachers are examined. After all, the success of a teacher is largely determined not only by knowledge and abilities, but also by the level of formation of his communicative literacy.