На сучасному етапі в нових суспільно-політичних, економічних та культурних умовах розширюються функції усної форми літературної мови. Висока культура усного мовлення – одна з невід’ємних рис всебічно розвиненої, освіченої людини. Без володіння правильного мовлення неможливо здобути міцних і ґрунтовних знань з основ наук, неможливо цілісно і гармонійно розвиватися. У запропонованій статті розглянуто особливості мовленнєвої підготовки, зокрема усного мовлення, у різних навчальних закладах з урахуванням вікових особливостей та професійної спрямованості, розглянуто поняття “мова” і “мовлення”. Розвиток зв’язного усного мовлення людини розпочинається ще з дитинства та охоплює всі сторони мовленнєвої діяльності. Програмою оволодіння мовленнєвим розвитком передбачається набуття елементарних знань про мовлення: усне і писемне, діалогічне і монологічне; про особливості висловлювань, обумовлені їх комунікативними завданнями, ситуацією спілкування. Важливо прищеплювати вміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватись у стрімкому потоці інформації. Вивчення окремих питань з історії методики навчання української мови свідчить про те, що граматика, за умови правильного її вивчення, відіграє велике значення у піднесенні мовної культури, що тісний взаємозв’язок уроків мови і літератури створює сприятливі умови для розвитку усного мовлення учнів та ґрунтовного вивчення мови загалом. Належна робота над оволодінням правильним усним мовлення може бути забезпечена лише за умови правильного розуміння самої суті цього поняття.
Ознаками правильного усного мовлення є: дотримання мовних норм вимови, наголосу, слововживання й побудови вислову, нормативність усної і писемної мови, що виявляється в її грамотності, точності, ясності, чистоті, логічній стрункості. Культура мовлення є ознакою і складовою частиною загальної культури людини.
На современном этапе в новых общественно-политических, экономических и культурных условиях расширяются функции устной формы литературного языка. Высокая культура устной речи – одна из неотъемлемых черт всесторонне развитого, образованного человека. Без владения правильной речью невозможно получить крепких и глубоких знаний по основам наук, невозможно целостно и гармонично развиваться. В предлагаемой статье рассмотрены особенности речевой подготовки, в частности устной речи, в различных учебных заведениях с учетом возрастных особенностей и профессиональной направленности, рассмотрены понятия “язик” и “речь”. Развитие связной устной речи человека начинается с детства и охватывает все стороны речевой деятельности. Программой овладения языковым развитием предполагается приобретение элементарных знаний о речи: устная и письменная, диалогическое и монологическое; об особенностях высказываний, обусловленные их коммуникативными задачами, ситуацией общения. Важно прививать умение самостоятельно пополнять свои знания, ориентироваться в стремительном потоке информации. Изучение отдельных вопросов истории методики обучения украинскому языку свидетельствует о том, что грамматика, при правильном ее изучения, играет большое значение в подъеме языковой культуры, тесная взаимосвязь уроков языка и литературы создает благоприятные условия для развития устной речи учащихся и основательного изучения языка в целом. Надлежащая работа над овладением правильным устным речи может быть обеспечена лишь при условии правильного понимания самой сути этого понятия. Признаками правильного устной речи являются: соблюдение языковых норм произношения, ударения, словоупотребления и построения высказывания, нормативность устной и письменной речи, проявляющееся в ее грамотности, точности, ясности, чистоте, логической стройности. Культура речи является признаком и составной частью общей культуры человека.
At the present stage, in the new socio-political, economic and cultural conditions, the functions of the oral form of literary language are expanding. High culture of oral speech is one of the integral features of a well-developed, educated person. Without proper speech it is impossible to acquire strong and thorough knowledge of the basics of science, it is impossible to develop holistically and harmoniously. In the offered article features of speech preparation, in particular oral speech, in various educational institutions taking into account age features and a professional orientation are considered, concepts “language” and “speech” are considered. The development of coherent oral speech begins in childhood and covers all aspects of speech activity. The program of mastering speech development provides for the acquisition of basic knowledge about speech: oral and written, dialogical and monologue; about the peculiarities of statements due to their communicative tasks, the situation of communication. It is important to instill the ability to independently replenish their knowledge, to navigate in the rapid flow of information. The study of certain issues in the history of Ukrainian language teaching methods shows that grammar, if properly studied, plays an important role in raising language culture, that the close relationship of language lessons and literature creates favorable conditions for the development of students’ oral speech and thorough study languages in general. Proper work on mastering the correct oral speech can be ensured only if a proper understanding of the essence of this concept. Signs of correct oral speech are: compliance with language norms of pronunciation, stress, word usage and expression, normative oral and written language, which is manifested in its literacy, accuracy, clarity, purity, logical harmony. The culture of speech is a sign and an integral part of the general culture of man.