Стаття присвячена дослідженню ключових питань викладання філософських дисциплін у закладах морського профілю. У ній зазначено, що основні завдання щодо підготовки майбутніх фахівців регулярно оновлюються. Це пов’язано зі стрімким розвитком науки та суспільства зокрема. Розглянуто низку причин неефективного або малоефективного викладання філософських дисциплін, що можна пояснити відсутністю кваліфікованих педагогів, які вважають вивчення філософії необов’язковим, надаючи перевагу вузькопрофільній підготовці фахівців.
Проаналізовано визначальні вектори компетентнісного підходу, які внесли суттєві корективи у вивчення філософських дисциплін, оскільки профільним предметам приділяється значно більше уваги під час навчання, що пов’язано із необхідністю формування у студентів професійних вмінь і навичок, які вони зможуть використовувати у своїй діяльності. Вказано, що недосконале викладання філософських дисциплін пов’язано зі зміною державних освітніх стандартів, безконтрольним впровадженням інновацій у навчальний процес та недостатнім контролем з боку держави якості професійної підготовки майбутніх фахівців.
Описано два підходи до вивчення філософських дисциплін у закладах морського профілю, а саме: орієнтація на аналіз історії філософії загалом, а також проблемне тлумачення філософських питань, під час якого здобувачі освіти повинні брати участь у дискусіях, обговорювати ключові питання, доводити власну думку та знаходити творчі підходи до вирішення навчальних завдань. Доведено, що вивчення гуманітарних дисциплін, зокрема філософських, має сприяти розвиткові критичного мислення студентів, а не перетворюватися на джерело штучного накопичення теоретичних знань. Запропоновано рекомендації, спрямовані на поліпшення якості викладання філософських дисциплін.
Статья посвящена исследованию ключевых вопросов преподавания философских дисциплин в заведениях морского профиля. В ней отмечено, что основные задания относительно подготовки будущих специалистов регулярно обновляются. Это связано со стремительным развитием науки и общества в частности.
Рассмотрен ряд причин неэффективного или малоэффективного преподавания философских дисциплин, что можно объяснить отсутствием квалифицированных педагогов, которые считают изучение философии необязательным, предоставляя преимущество узкопрофильной подготовке специалистов. Проанализированы определяющие векторы компетентностного подхода, которые внесли существенные коррективы в изучение философских дисциплин, поскольку профильным предметам уделяется значительно больше внимания во время учебы, что связано с необходимостью формирования у студентов профессиональных умений и навыков, какие они смогут использовать в своей деятельности. Указано, что несовершенное преподавание философских дисциплин связано с изменением государственных образовательных стандартов, бесконтрольным внедрением инноваций в учебный процесс и недостаточным контролем со стороны государства качества профессиональной подготовки будущих специалистов. Описаны два подхода к изучению философских дисциплин в заведениях морского профиля, а именно: ориентация на анализ истории философии в целом, а также проблемное толкование философских вопросов, во время которого добытчики образования должны участвовать в дискуссиях, обсуждать ключевые вопросы, доводить собственное мнение и находить творческие подходы к решению учебных заданий.
Доказано, что изучение гуманитарных дисциплин, в частности философских, должно способствовать развитию критического мышления студентов, а не превращаться в источник искусственного накопления теоретических знаний. Предложены рекомендации, направленные на улучшение качества преподавания философских дисциплин.
The article is devoted to the study of key issues of teaching philosophical disciplines in maritime institutions. It states that the main tasks for the training of future professionals are regularly updated. This is due to the rapid development of science and society in particular.
A number of reasons for ineffective or ineffective teaching of philosophical disciplines are considered, which can be explained by the lack of qualified teachers who consider the study of philosophy optional, preferring narrow training. The defining vectors of the competence approach have been analyzed, which have made significant adjustments in the study of philosophical disciplines, as profile subjects are given much more attention during training, which is related to the need to develop students' professional skills.
It is stated that the imperfect teaching of philosophical disciplines is associated with changes in state educational standards, uncontrolled introduction of innovations in the educational process and insufficient state control over the quality of training of future professionals. Two approaches to the study of philosophical disciplines in maritime institutions are described, namely: focus on the analysis of the history of philosophy in general, as well as problematic interpretation of philosophical issues, during which students should participate in discussions, discuss key issues, prove their opinions and find creative approaches to solving educational tasks. It is proved that the study of humanities, in particular philosophy, should promote the development of critical thinking of students, and not become a source of artificial accumulation of theoretical knowledge.
Recommendations aimed at improving the quality of teaching philosophical disciplines are offered.