Стаття присвячена формуванню художньо-комунікативних умінь молодших школярів як необхідної умови розвитку їх культурної компетентності. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та висвітленні системи методів і прийомів формування художньо-комунікативних умінь в процесі музично-творчої діяльності на уроках музичного мистецтва у початковій школі. У статті розкрито значення музичного сприймання в системі художньої комунікації “композитор – музичний твір – слухач”. Наголошено, що музичне сприймання в художньо-комунікативній взаємодії передбачає сенсорне розпізнавання художньої інформації, аналіз виразно-смислового значення музичної мови, інтерпретацію та естетичну оцінку смислу твору.
У статті підкреслюється, що музичне сприймання складає основу для всіх видів спілкування дитини з музикою: слухання, виконання, творення, вербальних суджень, що дозволяє його розглядати головною умовою, першочерговим чинником формування художньо-комунікативних умінь школярів. Представлено авторське визначення сутності досліджуваного феномену та виокремлено групи художньо-комунікативних умінь, а саме: уміння, пов’язані з особливостями емоційного сприйняття музичної інформації; уміння, пов’язані з емоційно-інтелектуальним пізнанням музичної інформації; уміння, пов’язані з творчим художнім виконанням, інтерпретацією музичного твору; уміння, пов’язані з міжособистісним спілкуванням про музику. Наголошено, що музичне сприймання активізується в процесі музичної імпровізації, виконавської інтерпретації, поліхудожніх видах музичної діяльності, що дозволяє розглядати музично-творчу діяльність як ефективний засіб формування художньо-комунікативних умінь молодших школярів. Репрезентовані у дослідженні методи, а саме: метод емоційного налаштування на сприймання музики; метод монтажу; метод вербалізації змісту музики; метод пластичного інтонування; метод пластичних етюдів; метод сюжетно-рольових ігор, а також різноманітні прийоми формування художньо-комунікативних умінь спрямовуються на забезпечення емоційності музичного сприймання, задоволення в учнів потреби дієвого переживання музики і передбачають залучення дітей на уроках музичного мистецтва до музично-творчої діяльності.
Статья посвящена формированию художественно-коммуникативных умений младших школьников как необходимого условия развития их культурной компетентности. Цель исследования заключается в теоретическом обосновании и освещении системы методов и приемов формирования художественно-коммуникативных умений в процессе музыкально-творческой деятельности на уроках музыки. В статье раскрыто значение музыкального восприятия в системе художественной коммуникации “композитор – музыкальное произведение – слушатель”. Отмечено, что музыкальное восприятие в художественно-коммуникативном взаимодействии предполагает сенсорное распознавание художественной информации, анализ выразительно-смыслового значения музыкального языка, интерпретацию и эстетическую оценку смысла произведения.
В статье подчеркивается, что музыкальное восприятие составляет основу для всех видов общения ребенка с музыкой: слушание, исполнение, созидание, вербальных суждений, что позволяет его рассматривать главным условием, первоочередным фактором формирования художественно-коммуникативных умений школьников. Представлено авторское определение сущности исследуемого феномена. Выделены группы художественно-коммуникативных умений: умения, связанные с особенностями эмоционального восприятия музыкальной информации; умения, связанные с эмоционально-интеллектуальным познанием музыкальной информации; умения, связанные с творческим художественным исполнением, интерпретацией музыкального произведения; умения, связанные с межличностным общением о музыке. Отмечено, что музыкальное восприятие активизируется в процессе музыкальной импровизации, исполнительской интерпретации, полихудожественных видах музыкальной деятельности, что позволяет рассматривать музыкально-творческую деятельность как эффективное средство формирования художественно-коммуникативных умений младших школьников. В статье представлены методы и разнообразные приемы роботы формирования художественно-коммуникативных умений, которые направлены на обеспечение эмоциональности музыкального восприятия, удовлетворение потребности действенного переживания музыки, что предусматривают привлечение детей на уроках музыкального искусства к творческой деятельности.
The article is devoted to the formation of artistic and communicative skills of junior schoolchildren as a necessary condition for the development of their cultural competence. The purpose of the study is theoretical substantiating and highlighting the system of methods and techniques for the formation of artistic and communicative skills in the process of musical and creative activities during music lessons in primary school. The article reveals the importance of musical perception in the system of artistic communication “composer – musical work – listener”. It is emphasized that musical perception in artistic and communicative interaction involves sensory recognition of artistic information, analysis of the expressive and semantic meaning of musical language, interpretation and aesthetic assessment of the meaning of the work.
The article emphasizes that musical perception is the basis for all ways of communicating with music: listening, performing, creating, verbal judgments, which allows it to be considered the main condition, the primary factor in the formation of artistic and communicative skills of students. The author of the study presents the definition of the essence of the studied phenomenon and singles out groups of artistic and communicative skills, namely: skills related to the peculiarities of emotional perception of musical information; skills related to emotional and intellectual cognition of musical information; skills related to creative artistic performance, interpretation of a musical work; interpersonal skills about music. It is emphasized that musical perception is activated in the process of musical improvisation, performance interpretation, poly-artistic types of musical activity, which allows to consider musical and creative activity as an effective means of forming artistic and communicative skills of junior schoolchildren. The methods represented in the study are, namely: the method of emotional adjustment to the perception of music; mounting method; method of verbalization of music content; method of plastic intonation; method of plastic etudes; the method of plot and role games, as well as various methods of forming artistic and communicative skills are aimed at ensuring the emotionality of musical perception, meeting students’ needs for effective experience of music and involve children in music lessons in musical and creative activities.