У статті здійснено визначення теоретичних основ та обґрунтування змісту етапів становлення військово-патріотичного виховання дітей та молоді на засадах спадщини українського козацтва. Система військово-патріотичного виховання безпосередньо пов’язана з обороноздатністю держави, освітою, культурним та духовним розвитком суспільства. Віддзеркалюючи соціальний, економічний, оборонний, культурний і духовний потенціал української держави, військово-патріотичне виховання особистості виступає як особлива, історично обумовлена форма соціально-педагогічної практики, що містить ідеологічні, навчально-методичні, програмно-нормативні, теологічні та організаційно-педагогічні складові, покликані задовольнити потребу суспільства у військово-патріотичному вихованні молоді на національних традиціях українського народу. Розкрито основні тенденції сучасних психолого-педагогічних досліджень проблеми військово-патріотичного виховання. Деталізовано підходи до визначення поняття “патріотичне виховання” та розкрито складові військово-патріотичного виховання, як його складової. Визначено особливості педагогічного аспекту розуміння патріотичного виховання як взаємопов’язаної діяльності педагога та вихованця з розвитку сукупності національних цінностей, моральних норм та рис поведінки особистості як громадянина-патріота. Визначено можливості освітнього процесу та позанавчальної діяльності сучасного закладу освіти для здійснення завдань військово-патріотичного виховання.
Узагальнено інформацію про основні етапи розвитку ідей військово-патріотичного виховання в історії вітчизняної педагогічної думки. Охарактеризовано ознаки якісно нового етапу військово-патріотичного виховання дітей та молоді в умовах неоголошеної війни та боротьби за територіальну цілісність і незалежність Української держави.
В статье определены теоретические основы и осуществлено обоснование содержания этапов становления военно-патриотического воспитания детей и молодежи на основе наследия украинского казачества. Система военно-патриотического воспитания напрямую связана с обороноспособностью государства, образованием, культурным и духовным развитием общества. Отражая социальный, экономический, оборонный, культурный и духовный потенциал украинского государства, военно-патриотическое воспитание личности выступает как особая, исторически обусловленная форма социально-педагогической практики, которая содержит идеологические, учебно-методические, программно-нормативные, теологические и организационно-педагогические составляющие, призванные удовлетворить потребность общества в военно-патриотическом воспитании молодежи на национальных традициях украинского народа.
Раскрыты основные тенденции современных психолого-педагогических исследований проблемы военно-патриотического воспитания. Детализированы подходы к определению понятия “патриотическое воспитание” и раскрыты составляющие военно-патриотического воспитания, как его подсистемы. Определены особенности педагогического аспекта понимания патриотического воспитания как взаимосвязанной деятельности педагога и воспитанника по развитию совокупности национальных ценностей, моральных норм и черт поведения личности как гражданина и патриота. Определены возможности образовательного процесса и внеучебной деятельности современного учебного заведения для осуществления задач военно-патриотического воспитания. Обобщена информация об основных этапах развития идей военно-патриотического воспитания в истории отечественной педагогической мысли. Охарактеризованы признаки качественно нового этапа военно-патриотического воспитания детей и молодежи в условиях необъявленной войны за территориальную целостность и независимость Украинского государства.
The article defines the theoretical foundations and substantiation of the content of stages of formation of military-patriotic education of children and young people on the basis of the heritage of Ukrainian Cossacks. The system of military-patriotic education is directly related to the state’s defense capabilities, education, cultural and spiritual development of society. Reflecting the social, economic, defense, cultural and spiritual potential of the Ukrainian state, military-patriotic education of the individual acts as a special, historically determined form of socio-pedagogical practice, containing ideological, educational, methodological, program-normative, theological and organizational-pedagogical components, designed to meet the needs of society in the military-patriotic education of youth in the national traditions of the Ukrainian people. The basic tendencies of modern psychological and pedagogical researches of the problem of military-patriotic education are revealed. Approaches to defining the concept of “patriotic education” are detailed and the components of military-patriotic education as its component are revealed. The peculiarities of pedagogical aspect of understanding of patriotic education as interrelated activity of teacher and pupil on development of set of national values, moral norms and traits of personality behavior of yaks of citizen-patriot are determined. Possibilities of educational process and extracurricular activity of modern educational establishment for realization of tasks of military-patriotic education are determined. Information on the main stages of the development of ideas of military- patriotic education in the history of national pedagogical thought is summarized. The characteristics of a qualitatively new stage of military-patriotic education of children and youth in conditions of undeclared war and struggle for territorial integrity and independence of the Ukrainian state are characterized.