У дисертації обґрунтовано теоретико-методологічні засади функціонування виховної системи навчально-реабілітаційного закладу, комплексно розкрито управлінсько-організаційні та технолого-методичні аспекти її моделювання і практичного забезпечення, проаналізовано
інноваційний досвід модернізації освітньо-реабілітаційної практики за
напрямами підвищення її життєтворчого, компетентнісного та соціалізаційного
потенціалу. Концептуалізовано цілісне авторське бачення теоретико-
методологічних основ корекційного виховання дітей з особливими потребами,
можливостей забезпечення його компенсаторної спрямованості й
організаційної специфіки фахового супроводу. За підсумками
експериментального дослідження експліковано наявність в експериментальних
закладах суттєвої, статистично значущої позитивної динаміки, що доводить
ефективність розробленої та впровадженої виховної системи навчально-
реабілітаційних закладів для дітей з особливими потребами.
The thesis substantiates theoretical and methodological principles of
educational system functioning in education and rehabilitation establishments,
comprehensively reveals the managerial and organizational as well as technological
and methodological aspects of its modeling and practical support, analyzes the
innovative experience of modernizing education and rehabilitation practices in the
areas of increasing their life-creativity, competence and socialization potential. The
author conceptualizes the holistic vision of theoretical and methodological framework
for remedial education of children with special needs, possibilities of providing its
compensatory orientation and organizational specificity of its professional support.
The model of the educational system of an education and rehabilitation establishment
is substantiated; on the basis of unified conceptual dispositions it combines the
following system-forming elements: methodological and target component, subject
and environmental component, functional and activity component, managerial and
performance component.
According to the results of mathematical and statistical analysis of the
empirical data, performed on the basis of methodical algorithms for processing
quantitative research results by Student's t-test, Mann-Whitney U-test and Fisher's
φ*-test, in experimental establishments there was revealed the presence of
substantial, statistically significant positive momentum proving the effectiveness of
the developed and implemented educational system in education and rehabilitation
establishments for children with special needs