The influence of academic capitalism on the formation of innovative development in the field of higher education and science is crucial for the implementation of real transformational changes to create a “knowledge society” in Ukraine.
The causal links between the emergence of academic capitalism are considered; innovative university entrepreneurship; commercialization of R&D results of universities and research institutions; the impact of academic entrepreneurship on local and regional innovative socio-economic development, GDP growth, GNI, increasing the level of competitiveness of the national economy. The directions of further innovative development of higher education and science in the conditions of academic capitalism are outlined.
The role of the state in the management of innovation in the field of higher education and science in the context of academic capitalism is analyzed. The importance of introducing in Ukraine the institute of state (budget) and private (independent) project financing in the field of higher education, the organization of state support for cooperation between universities and industry. The authors consider innovative transformations in higher education and science as objectively conditioned transformational changes caused by the environment of academic capitalism. The core of the study is academic or university entrepreneurship, which is based on market relations, spread by academic capitalism in the field of scientific and educational activities of higher education institutions, research institutions, and other organizations in this field. An important basis of scientific work is the application in national conditions of the theory of the triple helix G. Itzkowitz’s innovative development of society. The scientific novelty is that the authors: studied the world experience of innovative changes in higher education and science that occur in the environment of academic capitalism; formulated and proposed theoretical data for new approaches in understanding innovative transformations in the field of higher education and science, which are economic categories and occur following market laws; proposed approaches for further innovative reform of higher education and science in the context of academic capitalism.
Вплив академiчного капiталiзму на формування iнновацiйного розвитку сфери вищої освiти i науки є вирiшальним для здiйснення реальних трансформацiйних змiн з метою створення в Українi «суспiльства знань».
Розглянуто причинно-наслiдковi зв’язки виникнення академiчного капiталiзму; iнновацiйного унiверситетського пiдприємництва; комерцiалiзацiї результатiв НДДКР унiверситетiв i наукових установ; вплив академiчного пiдприємництва на мiсцевий i регiональний iнновацiйний соцiально-економiчний розвиток, зростання ВВП, ВНД, пiдвищення рiвня конкурентоспроможностi нацiональної економiки. Накреслюються напрями подальшого iнновацiйного розвитку вищої освiти i науки в умовах академiчного капiталiзму. Аналiзується роль держави з управлiння iнновацiйною дiяльнiстю у сферi вищої освiти i науки в умовах академiчного капiталiзму. Пiдкреслюється важливiсть запровадження в Українi iнституту державного (бюджетного) та приватного (незалежного) проектного фiнансування у сферi вищої освiти, органiзацiї державної пiдтримки спiвпрацi мiж унiверситетами та промисловiстю. Автори розглядають iнновацiйнi перетворення у сферi вищої освiти та науки як об’єктивно обумовленi трансформацiйнi змiни, спричиненi середовищем академiчного капiталiзму. Ядром дослiдження є академiчне або унiверситетське пiдприємництво, яке ґрунтується на ринкових вiдносинах, поширюваних академiчним капiталiзмом у сферi наукової та освiтньої дiяльностi вищих навчальних закладiв, науково-дослiдних установ та iнших органiзацiй у цiй галузi. Важливою основою наукової роботи є застосування у нацiональних умовах теорiї потрiйної спiралi Г. Iцковiца iнновацiйного розвитку су-спiльства. Наукова новизна полягає в тому, що автори: вивчили свiтовий досвiд iнновацiйних змiн у вищiй школi та науцi, що вiдбуваються в середовищi академiчного капiта-лiзму; сформулювали та запропонували теоретичнi данi для нових пiдходiв у розумiннi iнновацiйних перетворень у сферi вищої освiти та науки, якi є економiчними категорiями та вiдбуваються згiдно iз законами ринку; запропонували пiдходи для подальшої iнновацiйної реформи вищої освiти та науки в контекстi академiчного капiталiзму.